Avatar billede nostradamus Nybegynder
17. december 1999 - 18:20 Der er 23 kommentarer

3d studio max(film lavning)

Hvordan kan man lave en film i 3dsm?
Avatar billede thoeger Nybegynder
17. december 1999 - 20:14 #1
Du laver den jo bare som Animation, mere eller mindre billed for billed. Men heldigvis skal man ikke side og rette hver eneste billed, da man eksempelvis kan tegne en streg og så følger et eller andet objekt denne streg. Men det er ikke noget man lære på en ½ time.

//Thoeger
Avatar billede chruker Nybegynder
17. december 1999 - 20:21 #2
Prøv at følge nogle af de tutorials der er på f.eks. http://www.3dcafe.com
Avatar billede bubby Nybegynder
17. december 1999 - 21:21 #3
du skal jo huske at sige at den skal gemme den som avi når du renderer ;oÞ
Avatar billede i11uzion Nybegynder
17. december 1999 - 23:33 #4
Hehehe hvis du lige vil lære de aller-enkleste basics så prøv det her:

1. start 3D Studio MAX op...

2. Ovre i højre side af skærmen kan du se de grundformer (primitives) som du har til rådighed. Prøv at trykke på "Sphere" så den bliver highlighted, og gå så ind i en af dine grå viewports (dem hvor der står "front", "top", "left" og "perspective" i) og hold venstre museknap nede og træk.
Så skulle du kunne se en kugle komme frem. Du giver bare slip fra knappen når du synes den er stor nok.

3. Så prøv at trykke på den store grå knap nede i højre hjørne hvor der står "Animate" på. Så skulle den blive rød.
Så flytter du den lange grå timeslider nede i bunden af skærmen helt ud i højre side, så den kommer til at stå på "100"
Herefter højreklikker du på din kugle og fra menuen der kommer frem, vælger du "move".
Så holder du venstre museknap nede over kuglen, og trækker, så den flytter sig.
Så giver du slip og trykker én gang til på "animate"-knappen, så den igen bliver grå.

4. Så går du op i toppe naf skærmen, og trykker på den knap hvor der er et billede af en lyserød tekande med en hvis firkant på. Her vælger du "save file as..." (eller noget lignende), og så skriver du et filnavn, og husk at skrive .avi til sidst. Herefter trykker du på den radioknap som hedder noget med "active frames, 1-100" eller sådan noget og så trykker du ellers bare "Render"...

... Og så har du lavet en film... :)
ca. 3 sekunder
Avatar billede i11uzion Nybegynder
17. december 1999 - 23:35 #5
... Hehe i punkt 4. kom jeg til at skrve at "tekande"-ikonet var lyserødt... Men det er altså Lyseblåt... sorry :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
20. december 1999 - 23:21 #6
... Hvae, kunne du bruge min lille "tutorial" til noget???
Avatar billede i11uzion Nybegynder
28. december 1999 - 17:47 #7
???
Avatar billede andreasng Nybegynder
14. januar 2000 - 15:24 #8
Jo nu skal du hører...
1: Tag et object og placer det et sted i dit område.
2: Derefter tryk på animér knappen (Det er den røde knap aller nederst)
3: Du river i tids"scrolleren" hen til 100.
4: Så rykker du objectet hen til et sted (Der hvor du vil have det)
5: Derefter trykker du på den lille the kanne med en firkant ved sin side oppe i højre hjørne.
6: Så kommer du ind i et pop-up vindue.
7: Der står der aller øverst om du vil have et single billede eller total.
8: Du tager total.
9: Og så trykker du Render nederst!!!!

hilsen Andreas
Avatar billede silberbauer Nybegynder
23. januar 2000 - 17:53 #9
Fine svar. Men du skulle nu tage at kaste dig over en 3DSmax-manual eller i det mindste starte med tutorial'en i programmet.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
23. januar 2000 - 22:44 #10
andreasng>>> Øhhhhhhhhhhhhhhh, hvad var forskellen på dit og mit svar???
Avatar billede i11uzion Nybegynder
27. januar 2000 - 22:06 #11
HVAE, ACCEPTERER/AFVISER DU SNART!!!!!!
Avatar billede i11uzion Nybegynder
07. februar 2000 - 22:33 #12
... BLAH!!!
Avatar billede snikko Nybegynder
14. marts 2000 - 11:27 #13
Kan være har ikke gider at svare før han finder ud af hvordan man gør det i din "tutorial"?. "Save file as, hvor er det. ahh under 'files'" :))
Avatar billede snikko Nybegynder
14. marts 2000 - 11:42 #14
Nej..bad joke.

hvis du vil lave en film så lav først hver klip og gem dem i hver sin avi fil. åben dem derefter i adobe premiere og sæt det sammen... det er langt nemmere end at prøve at skifte kamera i max.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
14. marts 2000 - 18:08 #15
.... Han er da for lam så...
Avatar billede tortuga Nybegynder
17. marts 2000 - 22:03 #16
Hvis det er 3DSmax 3.0/3.1 du bruger kan du på cd 2 (world construction kit) finde nogle helt grundlæggende tutorials, hvor du starter med en loader en scene ind og lærer at flytte kameraret og nogle objeckter.

Ellers er der nogle gode begynder-tutorials på http://www.maxhelp.com/content/tutorials/tutorials.htm

Jeg kan også sende dig nogle små scener du kan "kigge" efter hvis det var noget.

Mads R
Avatar billede jesper Nybegynder
30. marts 2000 - 08:53 #17
Well.. hvordan man laver en anim. vil jeg ikke lige gå ind på, men jeg kan da fortælle at en af animator uddannelserne tager små 8 år. Så det er som sagt ikke noget man liiige lærer på en ½ time, og så foregår det i det mørke England.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
27. april 2000 - 18:39 #18
jesper>>> Der er jo ikke nogen der siger at man absolut skal være professionel for at lege med 3D Studio MAX... Altså jeg har brugt det i et års tid godt og vel, og jeg kan da godt lave en lille film eller 2... :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
27. april 2000 - 18:40 #19
... Og når man tager sådan en uddannelse, så er det jo ikke kun for at lære det tekniske i at bruge programmet, man lærer jo også principperne i animation, character-animation og meget andet.

Og eh, man kan også tage sådan en uddannelse i Viborg...
Avatar billede nostra_d92 Nybegynder
07. juni 2000 - 19:33 #20
Lav et object og try på "ANIME" knappen
nede i højre hjørne, derefter tager du og tager den nederste scroll bar hen til "1" og bevæger lidt der efter rykker du den til "2" o.s.v.
Avatar billede lassebm Nybegynder
31. oktober 2000 - 17:42 #21
det er sådan lidt sværet at sige hvordan, men jeg skal da prøve!
lav feks. en box el. lign. klik på \"animate\" knappen, så den er \"highlighted med rød\" flyt nu dit object et eller sted hen! klik på \"animate\" knappen igen, så den ikke highlighted mere! Du kan nu rendere din \"film\" god fornøjelse!
Hvis det stadig ikke har hjulpet dig, kan du prøve at kigge på disse sider!! http://oos.hypermart.net
www.3dmaxer.dk
Avatar billede cure-fec Nybegynder
14. februar 2001 - 10:07 #22
er der ikke nogen der har dansk manual til 3DS MAX 3.1.

Venlig Hilsen Kim.
Avatar billede vallemanden Nybegynder
11. oktober 2004 - 00:43 #23
hmmm måske på tide at lukke