Avatar billede fister9 Nybegynder
28. februar 2009 - 14:33 Der er 5 kommentarer

Computer er stendød

Hej eksperter!

Jeg har en stationær PC som virkede i går, men da jeg tænder den i dag er der intet liv i den. Jeg har lidt forstand på computere og har da også selv samlet den. Nu vil jeg så gerne høre jeres mening om, hvordan jeg får lokaliseret fejlen.

Umiddelbart mener jeg jo, at det enten er bundkortet eller psu'en den er gal med, for den skal vel mere eller mindre "starte" selvom der hverken er ram, grafikkort eller hdd i eller hvis det er et af disse komponenter der er stået af.

Hvordan ville i gribe situationen an? Jeg overvejer at finde et billigt bundkort (selvom det efterhånden er meget svært at finde nogen der kører socket 939) - men jeg vil gerne lige vente til jeg har hørt jeres mening.

Jeg har prøvet at tænde og slukke omme bag på strømforsyningen, og jeg har selvfølgelig tjekket, at power-kablet sidder ordentligt fast mv. Hvad kan jeg ellers prøve?

Mvh fister9
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2009 - 14:37 #1
Størst sandsynlighed er PSU. Kender du ikke en der har en gammel en du kan prøve med?
28. februar 2009 - 15:42 #2
Avatar billede grantun Praktikant
28. februar 2009 - 16:03 #3
virker strömforsyningen overhoved taget?
Avatar billede fister9 Nybegynder
11. marts 2009 - 22:48 #4
Hej jeg har testet lidt siden jeg så det første indlæg.

Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at låne en PSU.

Jeg havde til gengæld et gammelt bundkort liggende, som jeg er ret overbevist om virker. Jeg satte atx-connectoren til det gamle bundkort, men det så ikke ud til der var liv i det. Jeg forbandt også tænd-knap connectoren, men der skete intet når jeg trykkede på knappen. Der sad kun CPU+køler i bundkortet. Jeg går ikke ud fra, at andet er nødvendigt? Det bundkort jeg satte til var et epox med sådan et rødt digitalt diagnosticeringsdispay på selve bundkortet. Men der kom aldig lys i det.

Nu sidder jeg så her med en styrket formodning om at det er PSU'en den er gal med.

Jeg har også prøvet at teste PSU'en ved hjælp af det link som karise_larry kom med. Jeg satte bare en af bundkortets blæsere til PSU'en men den kørte heller ikke. Jeg har ingen grund til at tro, at blæseren fejler noget.

Jeg bestiller en ny PSU i morgen. Jeg tror I har ret i, at det er det der er galt.

Jeg beklager min lange responstid. Det er en smule respektløst, når nu i er så flinke, hjælpsomme og hurtige til at svare. Men jeg har desværre så forbandet tralvt for tiden.
Avatar billede grantun Praktikant
09. september 2014 - 13:21 #5
ok