Avatar billede dingkee Nybegynder
25. februar 2009 - 12:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Tryk farve i indesign / pdf

Hej,

Jeg vil lige høre hvad i andre gør omkring farve % i indesign.

F.eks. har jeg et billed som jeg skal have trykt. Billedet er meget sort, så trykkeriet har nu meldt tilbage at farveværdierne er for høje.

Farveværdien ligger på 360 % og må maks være 330 %...

Hvad ville i gøre for at få farveværdien derned?? Hvis jeg lysner billedet lysner jeg også personen på billedet...
Avatar billede jokkejensen Novice
25. februar 2009 - 12:43 #1
farveværdier plejer at være opgivet i hex, rgb, pantone osv..

Hvad f.... mener de med 360% ?

Det er ikke bare et spørgsmål om pris ? - eller kan materialet ikke tåle så meget farve ?
Avatar billede dingkee Nybegynder
25. februar 2009 - 12:51 #2
Jeg er ikke 100% sikker på hvad det hedder, men hvis man går ind i Acrobat, op i advanced, og tager output preview, kan man se farveværdierne for de fire cmyk farver derinde.

Nogle af de steder på mit billed hvor der er meget skygge, kommer de fire værdier til sammen op på 360%

Det skulle ikke være et spørgsmål om pris, men med at papiret ikke kan tåle så meget farve...
Avatar billede jokkejensen Novice
25. februar 2009 - 13:05 #3
... og hvordan fanden kan CMYK, blive mere end 100% ?

C,M,Y,K skulle gerne altid være 100%..

Er det fortroligt materiale, eller kan du lave et dumb ?

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
25. februar 2009 - 13:24 #4
doh, nu er jeg med... undersøger lige.

glem dem med de 100%
Avatar billede kringleraket Nybegynder
25. februar 2009 - 13:30 #5
Det kan sagtens blive over 100%.
100%C + 100%M + 100%Y + 100%K = 400%
Avatar billede jokkejensen Novice
25. februar 2009 - 13:32 #6
Du skal nok igennem color profiles, er du i illustrator eller PS ?

/J
Avatar billede dingkee Nybegynder
25. februar 2009 - 13:33 #7
Jeg er i PS og Indesign
Avatar billede jokkejensen Novice
25. februar 2009 - 13:40 #9
Avatar billede jokkejensen Novice
25. februar 2009 - 13:41 #10
Avatar billede dingkee Nybegynder
25. februar 2009 - 15:00 #11
Nu har jeg kigget lidt på det, og jeg kan simpelthen ikke få det til at virke...

Hvis jeg gør det manuelt så bliver det sorte grå, det er jo ikke meningen :(

Jeg bruger CS 2, så jeg kan ikke finde dette:
http://www.techcolor.com/help/dotgain.html
Avatar billede jokkejensen Novice
25. februar 2009 - 15:11 #12
http://creativebits.org/photoshop/ink_limit_problems  <-- han beskrver det med skyggerne.. trode det var samme problem ?

/J
Avatar billede kringleraket Nybegynder
25. februar 2009 - 15:22 #13
Ifølge et af jokkejensens links, så har Photoshop pr. default en grænse på 300% i standard-farveprofilerne.

Prøv at åbne dit billede i Photoshop og læg en farveprofil på det.

Edit -> Assign Profile

Her kan du f.eks. vælge Euroscale Coated v2.
Avatar billede dingkee Nybegynder
25. februar 2009 - 15:36 #14
Lagt om længe fik jeg det til at virke...

Flatten Image og så bag efter Assign til en profil...

1000 tak for hjælpen...

Kringlerakat, vil du have lidt point, eller skal vi sende det hele efter jokke??
Avatar billede kringleraket Nybegynder
26. februar 2009 - 08:06 #15
Giv du bare dem til Jokke  :-)