Avatar billede martin_shearer Nybegynder
21. februar 2009 - 11:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

trådløs lan/fil deling

Hi

har lige sat mit trådløs net op i huset, bestående af en D-Link Xtreme N Gigabit Router DIR-655

Men jeg kan ikke rigtigt få noget netværk mellem computerne til at virke. hvordan sættes dette korrekt op.

Nu er det hele jo trådløs, og vil gerne have sådan at det er muligt at der stadig kan dele filer mellem computerne.

nogen der kan hjælpe mig her, hvad gør jeg ?

skal jeg evt åbne for noget på routeren eller i Kaspersky Internet Security som ligger på alle computerne ?
Avatar billede newts Nybegynder
21. februar 2009 - 11:40 #1
På alle pcer skal du slå simpel fildeling fra.
Højreklik på start / stifinder /funktioner / mappeindstillinger / vis / fjern fluebenet i "brug enkel fildeling.
vælg en mappe på C- drevet og del den.

Derefter start / kontrolpannel / system  / computernavn / "skift" og sørg så at alle PCer har den samme arbejdsgruppes navn. f.eks "martin1",  og så SKAL PCen genstartes.

Ofte skal alle PCer genstartes for at de delte mapper bliver synlig på nettet nogengange skal der dog også gå 5 minutter.).
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
21. februar 2009 - 12:18 #2
Er det nødvendigt at have mit gamle netkort aktiveret, efter vi fik trådløs har jeg nemlig deaktiveret det, for at jeg kan slippe for ikonet, nederst i højre hjørne.

hvis jeg nu har kaspersky internet security, behøver jeg så har firewall aktiveret på min router eller er det underordnet ?
Avatar billede newts Nybegynder
21. februar 2009 - 15:15 #3
Jeg kender ikke kaspersky, men du har normalt "kun" brug for en netadgang ad gangen, så slå du bare netkortet fra, men husk at det er slået fra, hvis du pludselig vil bruge PCen "hos en ven".

Slå ALTID firewall til i ruteren, hvis muligt. Så har du beskyttet hele dit net fra omverden, men dog ikke over det trådløse netværk fra naboer.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
21. februar 2009 - 15:55 #4
ok, bare underligt når jeg gør som du og fx går ind i arbejdsgrupper, kan jeg kun se min computer, ikke nogle af de 3 andre på netværket.
Avatar billede newts Nybegynder
21. februar 2009 - 16:03 #5
De andre skal have delt en mappe, før du kan se den.
Ofte skal alle pcer OG ruter slukkes, før set virker.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
21. februar 2009 - 16:06 #6
jeg prøver lige at teste det.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
27. februar 2009 - 17:50 #7
Har lige haft testet det.

Når jeg højreklikker på denne computer, og vælger computernavn, så står alle computer til "Hjemme" i det der hedder arbejdsgruppe.

Jeg har så delt et mappe på min computer, men når jeg forsøger at finde den nogle af de andre computer, under netværksteder/vis arbejdsgruppe computer, så kan jeg kun se den computer jeg sidder ved, ikke nogen af de andre.

hvordan får jeg det til at virke. alle køre XP.
bare for en sikkerhedsskyld, det er jo trådløs, der er ingen kabel forbindelse.

og lige en ting mere, i dit første indlæg skrev du
"På alle pcer skal du slå simpel fildeling fra."

er det korrekt eller skulle der ha stået "til" til sidst ?
Avatar billede newts Nybegynder
27. februar 2009 - 19:20 #8
JEg glemte at sige at du skal åbne for portene i firewallen, eller slå firewallen fra, men så er du åben for angreb udefra, og SKAL have en ruter i mellem med firewall.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
28. februar 2009 - 12:51 #9
fandt fejlen, forkertet opsætning i min firewall, smid lige et svar.
Avatar billede newts Nybegynder
28. februar 2009 - 15:55 #10
Hvad var fejlen så?
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
28. februar 2009 - 16:09 #11
står jo lige over dit indlæg ;)