Avatar billede hanskristian Nybegynder
19. februar 2009 - 15:04 Der er 2 kommentarer

Tryk i RGB-farverum

Hej

Jeg er i tvivl om hvorfor det ikke er muligt at trykke i RGB-farverummet.

Hvis du har alle muligheder for at blande CMYK-farverne helt ned til mindste detalje, hvorfor er det da ikke muligt at blande de RGB-farver, som ikke indgår i CMYK-skalaen?

Er det ikke fysisk muligt at frembringe de klare farver?
Avatar billede frido Nybegynder
19. februar 2009 - 15:57 #1
RGB Farverummet er additivt, og CMYK er subtraktivt. Deraf forskellen, mere om det her:
http://www.ddpff.dk/index.php?mod=main&area=2&top=26&parent=65&id=67

Så kan du nok se, der ikke er lige så mange farver med CMYK som med RGB.
Håber du kan bruge svaret til noget - var lidt kort, men tak du bare Google :) (og mig, haha)

/Frido
Avatar billede kringleraket Nybegynder
20. februar 2009 - 09:50 #2
Det er rigtigt som frido siger.
Jeg vil dog lige tilføje at du godt kan trykke i klare farver, men det kræver at du benytter et andet farvesystem som f.eks. Pantone-systemet.
Det vil i de fleste tilfælde være dyrere end tryk i CMYK og er ikke velegnet til farvebilleder.