Avatar billede jlennart Nybegynder
15. februar 2009 - 16:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

RAM-opgradering til bærbar

Hej

Jeg vil gerne sætte nye RAM i en ældre bærbar (Fujitsu-Siemens Amilo M). I manualen står der:

Max. 2 Gbyte DDR 266/ SO-DIMM 2 indstik til 256-, 512-Mbyte-moduler eller 1-Gbyte-modul

Mit spørgsmål er, om nyere RAM-blokke er kompatible? Fx. denne:

1 GB DDR2 SDRAM PC2-5300CL5 667 MHz SO DIMM 200-pins
Avatar billede mekkil10 Nybegynder
15. februar 2009 - 16:39 #1
nej!!!!
Avatar billede haverslev Novice
15. februar 2009 - 17:10 #2
Nu er et "NEJ" jo ikke så meget sigende og det bliver spørger nok ikke en helt masse klogere af. :)

Men det der er problemet er, at de ram sokler du har i maskiner er af den gamle DDR SDRAM type og er 266Mhz = PC2100

Den 1Gb ram du beskriver er til DDR2 SDRAM sokler og de passer IKKE sammen. Det vil sige, at du kan ikke sætte den 1Gb ram blok ned i soklen, elvom de begge er 200 pins
Forskellen er at der er er et "hak" i soklen / rammene og derved kan de ikke sættes i forkerete sokler, samt at DDR" kører med helt andre Mhz hasigheder

Så kig efter nogle DDR SDRAMM 266Mhz - PC2100 200pins ram
Avatar billede jlennart Nybegynder
15. februar 2009 - 17:17 #3
Ok, tak for det. Hvis jeg forstår det rigtigt, så passer DDR2 ikke i DDR-sokler? Lægger du et svar, haverslev? Så lukker jeg spørgsmålet.
Avatar billede haverslev Novice
15. februar 2009 - 17:23 #4
Korrekt, de DDR2 passer IKKE i DDR sokler og omvendt :)

Der er nogle meget få bundkort der understøtter begge slags ram, men dette er IKKE på/til bærebare computere
Avatar billede haverslev Novice
15. februar 2009 - 17:29 #5
Du kan brugge dette værktøj til at finde f.eks Kingston ram til din maskine

Find Fujitsu-Siemens i boksen "Search by Manufacturer"
og så ellers finde din pc model
http://www.kingston.com/
Avatar billede jlennart Nybegynder
15. februar 2009 - 17:37 #6
Tak for tippet, det kigger jeg på!