Avatar billede kristofferp Nybegynder
12. februar 2009 - 14:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad kan jeg slette på min harddisk

Jeg har en harddisk på 142 GB og jeg er kommet i pladsmangel. Jeg kan dog ikke forstå at jeg mangler plads for når undersøger hvor meget plads mine docs (herunder billeder, musik, video mv.), windows (herunder drivere, programmer mv.) og andre mapper der ligger på C drevet fylder når jeg kun op på 60GB.
Er der nogen der har et bud på hvad det er der fylder? Og hvad man evt. kan fjerne?
Avatar billede riversen Nybegynder
12. februar 2009 - 14:52 #1
restore points, dvalefil, midlertidige internet filer.

Men du er næsten selv den bedste til at undersøge det og svare på det.
Avatar billede kristofferp Nybegynder
12. februar 2009 - 15:00 #2
Ja det skulle man mene, men jeg kan simpelthen ikke finde noget der fylder mere end 60 GB tilsammen - så mit spørgsmål er om der kan lægge noget skjult? Det må der gøre for jeg kan ikke finde omkring 70-80 GB
Det skal måske nævnes at jeg har opdateret fra XP til Vista for nylig (har dog fjernet old.windows mappen).
Avatar billede mireigi Novice
12. februar 2009 - 15:56 #3
Du kan starte med at slette alle midlertidige installationsmapper:
C:\NVIDIA
C:\ATI
C:\Windows\{...}  (Alle mapper hvor skriften er med blå, se link herunder)
http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/11/16/safely-remove-windows-xp-update-backup-files-to-free-up-hard-disk-space/

Derudover kan du reducere størrelsen på din papirskurv:
1. Højreklik på "Papirkurv" på skrivebordet
2. Vælg "Egenskaber"
3. Under fanebladet "Globalt", vælger du "Brug én instilling til alle drev"
4. Flyt derefter slideren til 5% (142Gb * 5% ~ 7Gb)

Herefter kan du slette alle midlertidige filer. Dette kan godt være en langsommelig proces, så gør det kun når du har tid.
1. Navigér til din brugermappe på computeren
--1a. I Windows XP er dette som standard "C:\Documents and Settings\[BRUGERNAVN]\"
--1b. I Windows Vista er dette som standard "C:\Brugere\[BRUGERNAVN]\"
2. Navigér til mappen "Lokale Indstillinger" i din brugermappe
3. Navigér til mappen "Temp"
4. Slet alle filer her (vær opmærksom på at visse filer vil være i brug og ikke kan slettes)
5. Navigér nu tilbage til "Lokale Indstillinger" og derefter til "Temporary Internet Files"
6. Gentag punkt 4

Til sidst kan du slette alle downloadede installationsfiler fra din standard downloadmappe.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2009 - 08:41 #4
gøre restore mindre i vista gør man sådan her.

og det virker

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/reduce-system-restores-disk-usage-in-vista

m.v.h
Avatar billede kristofferp Nybegynder
13. februar 2009 - 09:33 #5
Det hjalp lidt - har også selv fundet et par løsninger

Tak
Avatar billede mireigi Novice
13. februar 2009 - 09:38 #6
Når du lukket et spørgsmål uden at acceptere et svar fra andre brugere, må du gerne huske at skrive din egen løsning, ellers kan andre brugere i fremtiden ikke se hvad din løsning på problemet var.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 08:45 #7
Avatar billede kristofferp Nybegynder
16. februar 2009 - 11:32 #8
Beklager, men når jeg har skullet afgive point, har jeg simpelthen ikke kunnet finde ud af hvor jeg giver jeres svar point.
Jeg bruger ikke Eksperten særlig meget, og ville gerne uddele max point til alle, men usabilitien på dette er altså virkelig dårlig.
Til mireigi: jeg fandt et program der hedder Easyduplicate, som fandt ens filer som lå flere steder på min PC - dette frigav 12 GB.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 11:59 #9
jo det er da godt at du har fjernet dublikanter på din pc - nu må du bare håbe på næste gang du fjerner et program at det ikke er der den eneste fil ligger. så kommer der fejl på alle de programmer den ikke kan finde filen til.

systemet er sådan at når du er tilfreds med et svar beder vedkommende om at lægge st svar som du markerer og accepterer.

har lagt mærke til at mange bare lægger pr. auto et svar men det er ikke meningen.

HVAD MENER ADMINISTRATORERNE HERINDE - hallo