Avatar billede dknud Nybegynder
10. februar 2009 - 23:41 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Min XP gik ned, og kan ikke længere starte op

Først begyndte musen at virke dårligt. Dernæst kunne BF1942 ikke starte op, efter et par genstarter kom maskinen ikke længere end til siden hvor jeg kunne vælge at starte op normalt, i fejlsikret tilstand eller i sidst fungerende konfiguration. Uanset hvad jeg vælger, genstarter den og kommer tilbage til samme side. Jeg har forsøgt mig med F10 (System recovery), men her fryser skærmen kort efter, og jeg kommer ikke videre. Jeg har også prøvet en XP-cd og valgt R, men kommer blot til en dos-promt. Skriver jeg chkdsk her, skriver den at der er to eller flere uoprettelige problemer. Skiver jeg C:dir får jeg denne meddelse: Der opstod en fejl under mappeoptællingen. Hva gør jeg nu?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
10. februar 2009 - 23:46 #1
Det lyder som om temperaturen er for høj. Har du prøvet at give din PC en pause, evt. åbne op for kabinettet?
Avatar billede dknud Nybegynder
10. februar 2009 - 23:47 #2
Skal lige nævne, at maskinen har kørt upåklageligt i nogle år nu. Jeg har installeret Avast Pro (betalt version) og SuperAntiSpyware (også betalt version), og har aldrig tidligere haft nogen fejl - som jeg ikke selv kunne rette. Inden nedbruddet har tøsen siddet og spillet Sims det meste af dagen, og så sker det her pludseligt.
Avatar billede dknud Nybegynder
10. februar 2009 - 23:48 #3
Ja, jeg har efterfølgende slukket for strømmen. Åbnet kabinettet og blæst støv ud af den, samt sikret mig at alt sidder som det skal. Hvis det er fordi den har været for varm, hvor længe skal den så køle af?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
10. februar 2009 - 23:58 #4
Du kan bruge tiden til at støve maskinen af, og så tænde.
Avatar billede dknud Nybegynder
11. februar 2009 - 00:00 #5
Jeg lader den køle af natten over, og prøver igen i morgen tidlig. Vender slukøret tilbage hvis det ikke har hjulpet ;)
Avatar billede lyhne2 Nybegynder
11. februar 2009 - 06:49 #6
Jeg synes også muligheden for en defekt harddisk, kunne overvejes.
Hvis du har mulighed for det, så find ud af hvilket mærke din harddisk er, også gerne modellen.
Så kan du (afhængig af hvilken producent) hente et testprogram, på deres hjemmeside. Dette kan skanne disken for fysiske fejl.

HVis du har brug for hjælp til dette, så skriv lige, så må vi tage den sammen derfra:-)
Men lad os nu håbe det "bare" er varmen:-)

Lyhne1
Avatar billede dknud Nybegynder
11. februar 2009 - 11:33 #7
Det var desværre ikke bare varmen. Nu har pc'en stået natten over, men problemet er der stadig. Det er en Samsung disk (HD160JJ/P), og jeg har hentet et DM-program - som jeg desværre ikke helt forstår. Det er ihvertfald ikke nogen mulighed for at scanne disken for fejl, men til gengæld mulighed for at slette den for alle filer og installere den - eller kopiere filer over på en anden disk m.m. Jeg kan også update eller restore MBR?. Som rigtig mand tudbrøler jeg jo, i stedet for at tage backup. Set i bakspejlet er det nok ikke så smart. Jeg har ALT liggende på den disk, også samtlige dokumenter vedr. mit lille nebengeshäft firma, netbank koder, licenser til antivirus, billeder, webside, osv. osv. Har prøvet at koble en gammel disk til systemet, men får meddelsen, at der ikke er nok ressoucer til at starte op.
Avatar billede dknud Nybegynder
11. februar 2009 - 12:21 #8
Kan ikke lige finde ud af, om jeg skal skrive svar eller kommentar. Så nu gør jeg begge dele.
Det var desværre ikke bare varmen. Nu har pc'en stået natten over, men problemet er der stadig. Det er en Samsung disk (HD160JJ/P), og jeg har hentet et DM-program - som jeg desværre ikke helt forstår. Det er ihvertfald ikke nogen mulighed for at scanne disken for fejl, men til gengæld mulighed for at slette den for alle filer og installere den - eller kopiere filer over på en anden disk m.m. Jeg kan også update eller restore MBR?. Som rigtig mand tudbrøler jeg jo, i stedet for at tage backup. Set i bakspejlet er det nok ikke så smart. Jeg har ALT liggende på den disk, også samtlige dokumenter vedr. mit lille nebengeshäft firma, netbank koder, licenser til antivirus, billeder, webside, osv. osv. Har prøvet at koble en gammel disk til systemet, men får meddelsen, at der ikke er nok ressoucer til at starte op.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 12:52 #9
Okay, det lyder ikke rart :| Hvis du kan brænde en CD med Ubuntu, så burde du kunne starte PC'en op med den. Ubuntu er en Linux distribution som kan læse FAT16, FAT32, NTFS, og mange andre formater. Du kan hente Ubuntu på http://www.ubuntu.com/getubuntu/download og det er ganske gratis.
Det vil også være en god idé at bestille en ny disk allerede nu fordi jeg ville ikke stole en meter på den gamle disk.
Håber virkeligt det lykkes dig at boote med Ubuntu så du kan læse dine filer igen.
Avatar billede dknud Nybegynder
11. februar 2009 - 13:02 #10
Jeg har lige været ude og investere i en ny disk. Hvis jeg installerer den som master, så må jeg vel være i stand til at se filerne på den gamle disk?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 13:26 #11
Kan ikke lige se hvordan master/slave skulle løse problemet med mindre du mener du vil installere en ny Windows på den nye disk som så kan få adgang til den gamle disk. Det er i essensen det samme som Ubuntu-metoden, bare mindre langhåret, så go ahead. Husk at vente med at forbinde den gamle disk til sidste øjeblik så du ikke kommer til at formatere noget forkert når Windows skal installeres.
Avatar billede dknud Nybegynder
11. februar 2009 - 13:31 #12
Lige nu bøvler jeg med at installere den nye disk (har også investeret i Vista). Men når jeg starter dyret op, så kommer der en høj hyletone fra computeren. Og det forstår jeg så ikke rigtigt..?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 13:35 #13
I min manual til mit bundkort er det beskrevet således:

"Continuous long beeps: Graphic card not inserted properly"

...så check lige at det sidder helt korrekt. Oplevede det faktisk selv for en måned siden for første gang i mit liv.
Avatar billede dknud Nybegynder
11. februar 2009 - 13:37 #14
Du havde sgu ret :) Havde lige glemt at sætte strøm til grafikkortet!
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 13:57 #15
Den fejl jeg oplevede var at det var fuldstændigt tilfældigt hvad der skete. Efter at have grublet som en gal prøvede jeg at give grafikkortet et ordentligt pres, og så sagde det klik. Det viste sig at grafikkortet nogen gange fungerede i nogle sekunder, andre gange slet ikke, fordi kortet lige manglede den sidste millimeter :)
Avatar billede dknud Nybegynder
11. februar 2009 - 14:33 #16
Problemet er løst - jubii :o)
Købte mig en ny disk inkl. Vista, installerede den og koblede derefter den gamle på. Nu har jeg adgang til alle mine skønne filer igen. Fedt!
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 14:44 #17
Super :) Kopier så filerne fra den gamle disk og læg den så på hylden. Stoler ikke på den disk.
Selv har jeg RAID-1 (spejling af diske), scriptet backup af et andet sæt diske, og "offline" lagring af mine allermest vigtige data på en USB-nøgle. Moralen er vel at du ikke skal stole på diske. De kan gå i stykker som f.eks. ovnen, bilen, etc., så hav altid en backup

PS: Husk at lukke spørgsmålet ved at tildele mig det korrekte svar så jeg får points hvis du syntes. Kan nemlig se at du ikke har helt styr på det endnu :)
Avatar billede dknud Nybegynder
01. april 2009 - 18:54 #18
Hvordan lukker man et spørgsmål og tildeler points??
Avatar billede lyhne1 Nybegynder
01. april 2009 - 19:47 #19
Hejsa (tilføjelse fra bruger Lyhne2)

Du skal ikke bruge Disk manager, fra Samsung. Du skal bruge det der hedder ES-Tool (hentes via link):
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html

Jeg kan ikke huske Samsungs regler, men det kunne da være ok, hvis du kunne få disken byttet.
Afhængig af alderen på den:-)
ang #18, så har du afsluttet spørgsmålet, det skal ikke lukke syderligere:-)