Avatar billede crazy_legs Nybegynder
10. februar 2009 - 15:19 Der er 5 kommentarer

Partitionere harddisk i RAID-0 for at installere Ubuntu (multiboot)

Hola!

Sidder med to diske der kører raid0, og har installeret WindowsXP på den samlede disk.

Jeg skal nu til at installere Ubuntu (vil køre multiboot), og vil høre hvad jeg skal gøre med partitionering? Kan man godt bare partitionere den samlede disk (altså mine to diske, der ses som én i windows pga raid0 stripping) uden det fucker?

Kører backup hver 30. min af mine dokumenter, men vil stadig være irriterende hvis harddisken sletter mine data bare for at lave en linux partition.

Lidt input og hjælp, tak =)

(Er ikke sikker på kategorien er helt rigtig, men håber det går)
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
10. februar 2009 - 15:42 #1
Brugte bare løsningen med at installere Ubuntu direkte i Windows (Noget med den laver en 30gb fil som Ubuntu så bare betragter som sit eget filsystem), men vil stadig gerne have svar på ovenståenden =)
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 02:14 #2
Teoretisk set tror jeg ikke det kan lade sig gøre. Du kunne eventuelt prøve at se hvordan et program til partitionering opfatter disken, altså om det er en eller to diske, selvfølgelig uden at foretage en partitionering.
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
11. februar 2009 - 08:01 #3
Det er muligt, og så vidt jeg kan se er det noget med at loade nogle "FakeRaid" drivere under Ubuntu installationen, men detaljerne kan jeg stadig ikke få på plads...
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 08:21 #4
Jeg ville personligt bare købe en harddisk til formålet, men det kunne da være spændede hvis du har nerverne til at lave forsøget :)
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2009 - 20:40 #5
Prøv evt

Super Grub Disk"
http://www.supergrubdisk.org/

Det er ret utroligt hvad den kan ved bootproblemer