Avatar billede drbest Nybegynder
05. februar 2009 - 12:25 Der er 6 kommentarer

Probl.med windows XP opstart, når netstik er i

Hej,
Jeg har problemer med opstarten af windows XP Pro, når mit netkabel er sat i. Det er en thinkpad T60. Jeg får normalt adgangskode-billede og når jeg så logger mig på, bliver windows stående med baggrundsbilledet (skrivebord uden ikoner). Først når jeg fjerner netstikket og trykker ctrl-alt-delete, kommer skrivebordet frem.
Kan nogen hjælpe?
Avatar billede Jensen DK Novice
05. februar 2009 - 13:02 #1
Det er muligt at dette virker, men det er på eget ansvar.
Når ikoner og proceslinie er forsvundet fra skrivebordet, kan løsning være følgende, slet de to nedenstående exe filer fra regedit, og så kommer ikonerne op! Gå i start, kør og skriv "regedit" og ok følg nedestående. Jeg fandt løsning her: http://en.kioskea.net/forum/affich-13643-upon-start-up-only-wallpaper-shows-no-icons

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Image File Execution Options\explorer.exe

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Image File Execution Options\iexplorer.exe

Der er 2 nøgler i registreringsdatabasen i registreringsdatabasen, der er årsag til problemet. Det påvirker explorer.exe og IEXPLORER.EXE filer.

Dette er nøglerne, der skal slettes ...

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion \ Image File Execution Options \ explorer.exe

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion \ Image File Execution Options \ IEXPLORER.EXE

Når disse nøgler er slettet vil skrivebordet og Internet Explorer vende tilbage til livet, når der er genstartet.
Det er på eget ansvar at følge vejledningen, jeg har brugt den flere gange med held.
Avatar billede Jensen DK Novice
05. februar 2009 - 13:05 #2
Ellers må du prøve om en sfc /scannow kan løse problemet.
Prøv at kør en sfc /scannow  afstand mellem sfc og / du klikker start, kør og skriver "sfc /scannow" og ok din XP skive skal være i drevet, det vindue som skiven åbner skal du bare lukke, så skal den bare have lov til at køre færdig, det kan tage fra 20 minutter til en time, der kommer ingen  besked om at den har rettet noget i systemfilerne.
Avatar billede drbest Nybegynder
05. februar 2009 - 20:31 #3
Hej Silbidor,
Jeg har prøvet sfc /scannow (jeg har dog ikke XP skiven, da det er en præ-install. XP-version) er der mon et alternativ måde?
Avatar billede Jensen DK Novice
06. februar 2009 - 07:03 #4
Tror ikke at det her virker men prøv.
Du kan lave en chkdsk, klik start, klik denne computer, højre klik på det drev du vil have undersøgt og vælg egenskaber, funktioner, så klikker du undersøg nu, der skal flueben i de to firkanter og klik start og ok du skal så genstarte komputeren og den undersøger så harddisken for fejl og retter dem måske, du skal lade den køre færdig.

Til sfc /scannow som reparer systemfilerne skal du bruge en XP skive i samme vertion som er på komputeren.
silbidor.
Avatar billede drbest Nybegynder
15. februar 2009 - 00:23 #5
Hej Silbidor,
Tak for dine svar, men desværre kan jeg ikke finde nøglerne:
HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion \ Image File Execution Options \ explorer.exe

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion \ Image File Execution Options \ IEXPLORER.EXE

hvad gør jeg ??
Avatar billede Jensen DK Novice
15. februar 2009 - 07:15 #6
De er der helt sikkert.