Avatar billede peque Nybegynder
30. januar 2009 - 07:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Windows7 - Netværksproblemer.

Hey Eksperter.

Jeg har hentet windows7 som beta og vil gerne teste den i forbindelse med noget arbejde.
Jeg har min Laptop hvor jeg har ArchLinux installeret på. Der har jeg så installeret en Virtualbox - med 2 virtuelle maskiner.
1 windows XP
1 windows7
Begge maskiner kører og har adgang til net mm.
Men jeg kan ikke tilgå min filserver fra Windows7 maskinen - den registrerer serveren og beder om password mm.
Selve filserveren er installeret med Linux/samba - og dette fungerer aldeles fint og har gjort dette længe - Me nwindows7 kan ikke få accepteret password/brugernavn - selvom jeg kan se disse drev.
Selve indstillingerne er nøjagtig magen til XP hvor det fungerer fint  ???
Jeg kører med HostInterface - dvs en bro til netkortet så de virtuelle maskiner får deres ege nseperate IP på+ netværket.

Hvad katten kan der være galt her - eftersom jeg har meldt ind i arbejdsgruppe mm - men kan simpelthen ikke få adgang til filserveren?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. januar 2009 - 08:11 #1
Det er givet et driverproblem. Jeg installerede selv Windows 7 under VMWare Workstation 5.5. og her virkede netkortet. Jeg opgraderede til Workstation 6.1 og installerede igen og herefter virkede alt som det skulle.

Opgrader din Virtualbox eller skift til VMWare server i nyeste version
Avatar billede peque Nybegynder
30. januar 2009 - 08:16 #2
Jamen jeg har den nyeste version af VirtualBox - 2.1.2

Problemet er jeg kan komme ind på andre maskiner - hvor der ikke kræves passwd - men dset gør den ene maskine og det vil ikke acceptere et passwd.
Nu har jeg lige sat min samba til min bruger ikke kræver password - spå kan jeg logge ind - men sætter jeg det tilbage - så vil den ikke acceptere mit password - selæv om jeg egentlig logger ind med 3 andre maskiner samtidigt.
Jeg har med vilje ventet til VB kom med denne opdatering inden jeg installerede Windows7 - netop af samme grund - så det er desværre ikke netkortet skyld!
Problemet er der uanset om jeg bruger NAT eller HostInterfacet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. januar 2009 - 09:58 #3
er vi ude i at du har danske karakterer i det password såm evt representeres på en anden måde når den passerer det virtuelle lag.
Avatar billede peque Nybegynder
30. januar 2009 - 10:35 #4
Nej, Det er almindelige bogstaver vi er ude i - Men undrer mig over det fungerer uden problemer via XP(som også er understøttet mm) men ikke i Windows7 - som er betaversion. Men derfor burde en så simpel ting som passwd vel også fungere.
Det er lidt svært hvorfor den vil acceptere passwd i XP - og vil acceptere uden passwd require i Windows7 - Men mener at have rodet med det tidligere omkrng hvilken protokol/kryptering der bliver brugt imellem klient/server hvor man i reg-databasen kunne ændre dette - således at det fungerer.
Det er vel lidt ala som om man vil have en Windows server til at acceptere passwd fra en LDAP server - men skal ikek kunne sige det.
Men ØV - må rode lidt videre.
Avatar billede peque Nybegynder
17. september 2009 - 09:09 #5
Fandt svaret!
Der skulle nogle ændringer til i Samba opsætningen for at det kan lade sig gøre via Windows7/ Vista!

Som om det er korrekt eller ej :
unix charset = ISO8859-1
dos charset = 85
null passwords = yes
encrypt passwords = true

Disse ting var løsningen for mig - og nu virker dette