Avatar billede morten-bork Nybegynder
29. januar 2009 - 08:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Styring til blæser

Hej

Jeg har tængt på at jeg selv vil til at lave en styring til en blæser. Det skal være med en PIC og en Transister hvis det er muligt, så vil jeg også gerne have at det er et relæ der bliver brugt til at tænde og skulle blæseren, men mangler det diagram på det og er det muligt?
Avatar billede larslennon Nybegynder
29. januar 2009 - 08:31 #1
Hej.

Ja, det er helt sikkert muligt, men en styring skal jo kunne styre efter et eller andet.
Så hvad vil du styre efter?
Det kan være en drejeknap, en temperatur føler, eller jeg tror faktisk også at man kan få en USB port til at styre efter CPU temperaturen aflæst fra windows.
Avatar billede morten-bork Nybegynder
29. januar 2009 - 08:32 #2
det skal være PIC modstanden der skal styre det så når den bliver varm så blive modtanden støre
Avatar billede morten-bork Nybegynder
29. januar 2009 - 08:38 #3
og strømmen løber hen til traansisteren som så træker et relæ
Avatar billede morten-bork Nybegynder
29. januar 2009 - 09:00 #4
Kan se jeg har lavet en fejl der skal stå PTC og ikke PIC
29. januar 2009 - 10:13 #5
(Der findes små færdige boxe/kredsløb som ka' det ønskede; endda analogt/lineært... prøver at finde...)
Avatar billede larslennon Nybegynder
29. januar 2009 - 10:13 #6
Okay, det giver lidt mere mening så :)
Det kan faktisk laves med meget få komponenter.
Her er et eksempel på et diagram, det er godt nok til lysstyring, men du kan i stedet indsætte en PTC i stedet for en LDR. Så vidt jeg husker og kan se, så vil den dog slukke når den bliver varm, men hvis det er tilfældet så bytter du bare om på VR1 og LDR(PTC).
http://www.circuits-lab.com/?cat=220

En mulighed er også at lave en regulering af spændingen, så i stedet for bare at tænde og slukke, så styrer man hastidheden på blæseren i forhold til temperaturen.
Skriv evt til L[@]rsLennon.dk for mere info.
Avatar billede morten-bork Nybegynder
29. januar 2009 - 12:01 #7
tak for hjælpen tro jeg finder ud af det nu
29. januar 2009 - 12:51 #8
Avatar billede morten-bork Nybegynder
22. marts 2011 - 12:44 #9
Afsluttet