Avatar billede lord_mike Nybegynder
27. januar 2009 - 15:16 Der er 1 kommentar

AVI RIFF Class

Hej,

Jeg har i de seneste par dage søgt efter at få ordnet min video samling i samme stil som med min musik samling (Bruger MusicBrainz, genialt koncept).

Jeg har så fundet ud af at RIFF (ID3's modpart) er det format som bruges i de fleste videoer (AVI for det meste). Derefter ville jeg jo gerne have at der fandtes et video bibliotek i stil med MusicBrainz. IMDb er jo et godt valg, og der findes også nogle programmer der kan kommunikere med IMDb. abcAVI f.eks (Kræver email & pop konto. Virker ikke optimalt længere).

Der findes dog ikke nogen dedikeret tagger. Så jeg valgte jo at kigge på om jeg selv kunne lave det. Har dog aldrig leget med at skulle redigere i store filer, parse et format jeg ikke selv har lavet osv. Så er stødt lidt på grund.

Har fundet en parser på CodeProject.com, men den er mere demonstration end reel parser. Det jeg i bund og grund ønsker at ende med, er en class til RIFF chunks, som hver især har information. En anden class, en RIFF eller video class, skal så kunne tage chunks og hhv. læse / skrive dem til en fil. Optimalt ville det være en namevaluecollection stil:

  RIFFObjekt["element"] = "data";

Mvh. Michael Bisbjerg
Avatar billede montago Praktikant
27. januar 2009 - 17:20 #1
hele ideen med at putte RIFF tags i film-filer er efter min mening ikke umagen værd.

MP3, AAC og WMV bruger alle sammen ID3 - hvilket betyder at systemet fungerer !

AVI, MPG, MKV, MP4 osv (ud af de 100 forskellige formater og codecs) har ikke en samlet standard for at beskrive metaindholdet - ergo bliver det er sindssyg stort stykke arbejde

endvidere skal man tænke over hvad man får ud af at tagge en fil kontra at slå informationerne op i en Database...

et musik nummer hører man nok 10-100 gange, men en film ser man 1-5 gange.. ergo er metadata mindre vigtige end indholdet !

jeg vil anbefale at tagge (navngive) alle filerne med en 5-8 cifret hash, som derefter kan bruges til at slå op i en database efter informationerne ... det er langt mere brugbart (og nemmere at implementere)