Avatar billede touel Nybegynder
26. januar 2009 - 17:35 Der er 8 kommentarer

Bærbar's batterier ikke beregnet som langtid holdbar ?

Jeg har nu været en stolt ejer af HP Pavillion bærbar i 2 år. Den kører stadig fint, men batteriet er blevet enormt dårligt. Det holder max en halv time, og så skal det igen oplades. Da batterier generelt er dyre,tænkte jeg at jeg kunne evt. købe ny bærbar...

Men her kommer det interessante : jeg var i Merlin, og faldt i snak med en ekspedient om bærbars batterier, han fortalte, at bærbare som bliver solgt til eks. alm personer, kun er beregnet til at blive opladt ca. 100 gange og derefter begynder de at blive dårlige... Jeg kunne ikke tro mine ører, da han sagde det, men jeg kender 2 andre som købte bærbar samtidig som mig, og deres batterier er også næsten uduelige nu.

Hvad siger I til det ?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
26. januar 2009 - 18:39 #1
Markedsstandarden er ifølge Apple på omkring 300-350 opladninger (jeg så deres Macworld '09 i går, hvor de sagde at deres nye MBP, der kan klare 1000 opladninger, var 3x markedsstandarden).

Men jeg kender godt til problemet med batterier, der hurtigt dør. Dog læste jeg mig lige frem til, at et lithium-batteri bør kunne 300-500 opladninger ("A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles.").

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
Avatar billede touel Nybegynder
26. januar 2009 - 20:04 #2
nu ved jeg ikke lige hvilket type batteri der er i min bærbar. Men du bekræfter sådan som jeg forstår din kommentar, at der er noget om snakken...

I så fald burde jeg spørge til hvad et lithium batteri koster, næste gang jeg køber en ny bærbar...

Svare du ?
Avatar billede KLS Novice
26. januar 2009 - 20:08 #3
Langt de fleste batterier til bærbare er Lithium-Ion batterier.

De fleste bærbare får problemer med batteriet efter 1 til 2 år, og det skyldes antallet af opladninger, men det kan også være du kan købe et nyt batteri til din HP, med større kapacitet, end det gamle der var med den fra fødslen, og derfor lade mindre på den for fremtiden
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. januar 2009 - 20:27 #4
Eller man kørr på strøm og glemmer at pille batteriet ud imens...
Avatar billede touel Nybegynder
27. januar 2009 - 00:12 #5
artiklen som mstorgaard referer til er faktisk ret teknisk....

kan nogen simpelt fortælle hvordan man bedst udnytter et batteri, så det får længst og bedst levetid ?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
27. januar 2009 - 00:36 #6
Jeg vil mene, at man skal køre det helt fladt, før man lader det op, og at man kun skal have laderen sat til, når man oplader batteriet, og ikke når man bare bruger den bærbare.

Dette er mit umiddelbare bud og skal ikke ses som et faktum.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. januar 2009 - 19:58 #7
Enig med mstorgaard.
Er der planer om at undlade batteridrift over en længere periode, skal batteriet aflades/oplades halvt før det lægges væk.
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2009 - 20:09 #8
Lithium-Ion batterier nedbrydes naturligt, så snart de er samlet på fabrikken
Zepto nævner også dette fænomen på side 10/10:
ftp://ftp.zepto.dk/UserGuides/Discontinued_Models/Znote6015WD/6x15WD_UserGuide_DK.pdf