Avatar billede hmb Nybegynder
12. januar 2009 - 11:23 Der er 13 kommentarer

Program til forstørrelse af billede

Jeg mener at have hørt at der findes et program der kan lave billeder større altså "fylde" flere pix på!

Altså hvis man har et billede der er "lidt småt" og skal bruge det i større eksemplar til plakat.

Hjælp?
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. januar 2009 - 11:26 #1
DET har jeg aldrig hørt om. Derimod har jeg hørt man kan "vektorisere" billedet.
Avatar billede nemlig Professor
12. januar 2009 - 11:36 #2
Hvis jeg forstår spørgsmålet korrekt, så kan man i Photoshop forstørre et billede, hvor Photoshop beregner de nye Pixels, så billedet ikke bliver pixeleret.
Jeg mener, det kaldes for "smooth" og sker under "Image size".
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. januar 2009 - 11:39 #3
Dvs, hvis du har et billede 1 Mpx, kan du lave det om til 2 Mpx??? Hvilke farver får de nye pixler?
Avatar billede nemlig Professor
12. januar 2009 - 11:58 #4
Jeps - Photoshop beregner så de nye pixels og omberegner de eksisterende.
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. januar 2009 - 12:01 #5
Det må der komme nogle sjove billeder ud af.
Avatar billede hmb Nybegynder
12. januar 2009 - 12:08 #6
Hej Nemlig!...

Ja, jeg ved man kan gøre det i PS men er der andre muligheder?...
Avatar billede nemlig Professor
12. januar 2009 - 12:19 #7
Michael_stim: Jeg er sådan set enig med dig, og resultaterne er heller ikke altid lige gode.
Du kan fx. se forskellen på 2 clipart's, hvor jeg har forstørret den ene 3 gange. Billedet virker mere sløret, men er til gengæld ikke pixeleret.
På fotos virker teknikken bedre, da sløringen som regel sker ved skarpere kanter.
http://fam-johansen.dk/exp/lille.jpg
http://fam-johansen.dk/exp/lillex3.jpg
Avatar billede nemlig Professor
12. januar 2009 - 12:22 #8
hmb: Jeg tror de fleste lidt større grafikprogrammer kan klare det.
Jeg vil gætte på, at http://picasa.google.dk/ kan klare det.
Hvis der er tale om én enkelt, må du gerne sende den til mig, og jeg skal forstørre den.
Avatar billede hmb Nybegynder
12. januar 2009 - 13:43 #9
Tak og tror bare vi lukker den her:

Send et svar og du får point!...
Avatar billede nemlig Professor
12. januar 2009 - 13:47 #10
Ok - hermed svar.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
12. januar 2009 - 14:23 #11
Det er en svær sag at forstørre et digitalt billede - men det bedste værktøj er: Genuine Fractals 6, som du kan læse mere om her: http://www.ononesoftware.com/
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. januar 2009 - 12:28 #12
Det er nemt at forstørre et digitalt billede, så
du får flere pixels. Der findes et program, som kan
forstørre op til 30k x 30k pixels uden tab af kvalitet.
Det koster ca. 750 kr.

/per
Avatar billede nemlig Professor
21. januar 2009 - 12:41 #13
Per:
Hvilket program er der tale om?
Normalt mister man ikke kvalitet ved en forstørrelse - kun hvis man gemmer i et format, som komprierer og fjerner data - fx. jpg.