Avatar billede ladydivine Nybegynder
04. januar 2009 - 18:23 Der er 13 kommentarer

Hvilken IKKE trådløs router til en 50/50 forbindelse?

Har 50/50 forbindelse via Dansk Bredbånd (Fiber). Kun 1 ip....
Kan simpelthen ikke finde en router der kan køre 50/50 som ikke er trådløs. Bor i beton så det er umuligt at bruge en trådløs.

Er der nogle der ved hvad man skal købe og hvorhen?
Avatar billede riversen Nybegynder
04. januar 2009 - 19:12 #1
Cisco har forskellige der kan klare det, men så skal du nok også lidt op i pris.
Avatar billede dustie Mester
04. januar 2009 - 20:32 #2
Hvorfor skal det lige være 50 mbit?
Kan man overhovedet stadig købe en router der ikke understøtter 100 mbit?
Avatar billede dustie Mester
04. januar 2009 - 20:35 #3
De billige routers jeg har virkede fint med fuld hastighed da jeg havde fiber så jeg forstår ikke helt hvad problemet er. Jeg troede alle routers efterhånden var 100/100 på både WAN og LAN.
Avatar billede ladydivine Nybegynder
04. januar 2009 - 22:00 #4
Riversen; okai jeg kigger lige på dem :)
Avatar billede ladydivine Nybegynder
04. januar 2009 - 22:03 #5
dustie: har en 50/50 forbindelse, så da kan jeg jo ikke have en 25/25 f.eks....
Og ja, der er mange routere på markedet endnu der ikke understøtter 100/100.
Problemet er at jeg har en 50/50 fiber via Dansk Bredbånd. Derfor skal det være en router, da Dansk Bredbånd ikke kan levere mere en een ip adresse...
Er ligeglad om det er dyr eller billig router, den skal bare som minimum klare 50/50 og den skal IKKE være trådløs. Det er problemet... :)
Avatar billede dustie Mester
05. januar 2009 - 18:33 #6
25/25? Det er enten 10 eller 100 på WAN porten :-)

Den billigste router på edbpriser. Både wan og lan er 100 mbit:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=37883&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede ladydivine Nybegynder
06. januar 2009 - 19:02 #7
hmmm ..... i computercity stod de da her i weekenden og fortalte at de ikke havde routere der kunne klare 50/50 (der ikke var trådløse) Det var dem der fortalt at de havde routere til alle slags.. 10/1 - 20/2 osv osv osv osv... + en hel masse andet router snak..
Og hvad ved jeg...;)
Vor internet udbyder siger at vi skal have en ny router den kan klare den hurtige forbindelse (50/50) vi har, for den vi har nu kan ikke....
Avatar billede dustie Mester
07. januar 2009 - 15:39 #8
Måske det kun er en 10/10 mbit router i har nu så. Du kan evt. kigge på den og se hvad det er for en så kan det være jeg kan finde nogle infomationer om den. Det står sikkert under bunden på den.

Jeg er ret sikker på der kun findes 10, 100 og 1000 mbit routers i almindelige butikker medmindre de er trådløse. Det med en router på 20/1 er noget sludder de har bundet dig på ærmet eller også har i talt forbi hinanden og de har snakket internet forbindelser i stedet for routers.

Hvis din router er sat til nu kan du prøve at teste din forbindelse her og se om den kommer over de 10 mbit:
http://hastighedstest.tdc.dk/
Testen er dog ikke særlig præcis og især ikke ved høje hastigheder.
Avatar billede ladydivine Nybegynder
09. januar 2009 - 08:29 #9
Det er en Zyxel broadband router model p-335, og når jeg kører testen kan den komme helt op på 14....... Og det er jo ikke helt korrekt, når man har en 50/50´er...

Ved ikke om vi har talt forbi hinanden i butikken, men det kan jo ikke være så svært at forstå: " Jeg skal have en router som kan klare en 50/50 mbit forbindelse."

Dog skal det siges at jeg har været i kontakt med en anden udbyder, og de har så fortalt mig at når vi har en fiber som vi har, så behøver vi ikke engang en router, da er det bare plug and play direkte..

Så nu er jeg da lidt forvirret...

De leverer den samme ting: en 50/50 forbindelse, på en fiber, men den ene udbyder siger vi skal bruge en router og den anden siger vi ikke skal...
Avatar billede dustie Mester
09. januar 2009 - 21:30 #10
Man behøver for det meste ikke at have en router men det er en god idé i mange tilfælde. For det første er det den man kan se "ude fra nettet" i stedet for din computer. Det gør netværket mere sikkert. For det andet er det også næsten altid et krav hvis i skal have mere end én computer på nettet på samme tid.

Din router er på Zyxels hjemmeside opgivet til at understøtte 10 og 100 mbit både på LAN og WAN så den burde ikke være en flaskehals. Faktisk får jeg også 14mbit i den test selvom jeg har 20 mbit så jeg vil tro det er testen der ikke kan komme længere op. Du kan jo altid prøve at sætte computeren direkte til den boks du har med fiber og se om du kan komme længere op i testen. Det kan dog tage helt op til en time før du kan komme på nettet når du skifter udstyr der er sat til boksen.

Der er en anden test her men jeg ved ikke om den kan klare så høje hastigheder:
http://www.speedtest.net/

Men når du får over 10 mbit tyder det jo på alt er ok. Det er de færreste steder man kan downloade med 50 mbit fra. Så skal man nok ud i at teste med flere downloads på samme tid, bittorrent eller noget i den stil.

Kort sagt så tror jeg det virker som det skal ;-)
Avatar billede ladydivine Nybegynder
09. januar 2009 - 23:03 #11
Kan godt se dine points der ja...

Det er da bare ærgeligt at man betaler for noget man ikke får.

Har kigget på nogle downloads ---> bittorrent.... ;) Og nope, vi får ikke det vi betaler for.

Bed mig mærke i det du skrev om at det faktisk er en god ting og havde en router... Gad vide hvorfor udbyder nr. 2 så fortæller at det behøver vi ikke....

Nå, men under alle omstændigheder, så har vi en hurtig forbindelse, en router den kan klare det, men vi mærker bare ikke noget til det ;)
Og da bullguarden er smidt ud og erstattet med et andet antivir, ja så ved jeg ikke hvad pokker vi skal gøre for at "føle" at vi har noget der faktisk virker..

Hehe og vi kan ikke gå til butikken vi købte det hele i for et år siden.... for det var i Zitech.... *LOL*
Avatar billede dustie Mester
10. januar 2009 - 02:07 #12
Når det er fiber så burde der være fuld hastighed på men det er som sagt svært at finde et sted at downloade noget fra som er hurtigt nok. Du kan evt. prøve den her torrent:
http://releases.ubuntu.com/8.10/ubuntu-8.10-desktop-i386.iso.torrent

Det er den hurtigste jeg lige kan komme i tanker om. Hvis den er for langsom kan du altid prøve at starte nogle flere på samme. Den her fx:
http://releases.ubuntu.com/8.10/ubuntu-8.10-desktop-i386.iso.torrent

De to til sammen kan i hvert fald trække mere end mine 20 mbit kan klare :-)