Avatar billede _on_ Nybegynder
03. januar 2009 - 12:45 Der er 9 kommentarer

Router vs. Modem problem

Hej

Jeg har en Edimax BR6504n trådløs router og en internetforbindelse via kabelmodem. Min forbindelse fungerer fint, når det ellers "spiller", men jeg har et problem når der bliver tændt for modem og router (sat strøm til).
Routeren bliver først klar og ca. 15-20 sek. senere er modemmet klar, men der bliver ikke skabt forbindelse mellem router og modem. Denne forbindelse sker kun hvis jeg herefter slukker routeren og tænder for den igen eller, hvis jeg tænder modem først og derefter routeren når modemmet er klar.
Ligeledes, hvis modemmet falder ud og starter op igen bliver forbindelsen ikke genoprettet.
Router og modem er placeret i soveværelset så det er nødvendigt og slukke for natten (et hav af blinkende lamper :) )

Er det ikke muligt og sætte det op således at router og modem altid opretter forbindelse uanset hvad der sker?

Mvh
ON
Avatar billede riversen Nybegynder
03. januar 2009 - 12:53 #1
det lader til din router ikke kan finde ud af at sende nye dhcp requests, hvis ikke det lykkes i første forsøg. Har du opdateret til nyeste firmware?
Avatar billede peet-49 Novice
03. januar 2009 - 12:56 #2
Modem skal altid være klar først.
Avatar billede _on_ Nybegynder
03. januar 2009 - 12:58 #3
Nej, det har jeg ikke, spørgsmålet er om jeg tør. Hvis der nu sker noget under vejs dør det hele og kommer ikke op og køre igen. Jeg må overveje og prøve hvis det kan være en mulig løsning.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2009 - 15:43 #4
kune du ikke nøjes med at slukke routeren så vil det ikke ske mere
Avatar billede _on_ Nybegynder
03. januar 2009 - 17:43 #5
Routeren kan ikke slukkes uden at skulle hive stikket ud af den. Det vil iøvrigt heller ikke løse problemet, der er stadig blinkende dioder på modemet og hvis modemmet taber forbindelsen til udbyderen kommer det aldrig op og køre igen før router har været slukket og tændt.
Det jeg ikke kan forstå er, hvad gør man i lidt mere professionelle netværk. Det kan da vel ikke være rigtigt, at tingene skal tændes på en bestemt måde og i en bestemt rækkefølge for at virke.
Det vil jo heller aldrig komme op og køre igen efter en evt. strømafbrydelse.

Mvh
ON
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2009 - 20:19 #6
det skal tændes i bestemt rækkefølge men normalt gør man det kun en gang altid modemmet først og så routeren, hvilken udbyder har du siden du mister forbindelsen.
Avatar billede _on_ Nybegynder
04. januar 2009 - 12:25 #7
Jeg har Dansk Kabel TV. Vores fællesantenne
Avatar billede rexman Nybegynder
04. januar 2009 - 18:49 #8
Prøv nu bare at opdatere til nyeste firmware v 1.50 fra 2008-11-19.

Som riversen foreslår

Den kan downloades her:

http://www.edimax.com/en/support_detail.php?pd_id=222&pl1_id=3
Avatar billede _on_ Nybegynder
04. januar 2009 - 21:21 #9
Ok, så har jeg prøvet og opgradere til nyeste firmware :)
Tak for hjælpen alle. Alting syntes og virke perfect nu. Forbindelsen virker med det samme der bliver tændt for kontakten til det hele. Router er stadig (selvfølgelig) først "oppe", men forbindelsen mellem router og modem bliver etableret så snart modem er klar :), lækkert...
Faktisk syntes det som om det hele kører bedre nu, internet explorer reagerer hurtigere og nu vil jeg prøve og spille lidt på nettet... :)
Riversen var den første til at komme med det svar som tilsyneladende hjalp, så jeg vil gi' ham alle pointene.

Drop et svar riversen...

Endnu engang...
Tak for hjælpen alle

Mvh
ON