Avatar billede jimped Nybegynder
27. december 2008 - 18:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

vælg mellem Windows XP og Ubuntu i opstart

Hej

Jeg har delt min harddisk op i henhildsvis c- og d-drev.

Jeg har installeret XP på computerens c-drev og kunne nu godt tænke mig at installere Ubuntu på d-drevet. Dette skulle vel ikke kunne give nogle problemer?

Dernæst kunne jeg godt tænke mig i opstarten af computeren selv at kunne vælge om den skal starte op med XP elle Ubuntu. Kan huske at man i DOS tiden kunne lave nogle opstartsfiler til at vælge opstart i DOS eller windows. Kan man lave noget tilsvarende med windows og linux nu om dage?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2008 - 19:06 #1
Ved en openSUSE installation kan du under brugerbestemt partionering, lægge din installation, hvor du ønsker det. Det med opstarten klarer bootloader så.  Mon ikke det er det samme med Ubuntu.
Jeg skynder mig at sige, at jeg ikke kender Ubuntu
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2008 - 20:18 #2
Og jeg vil helt klart anbefale OpenSuSE -> slet dit d-drev fra xp således at partitionen optræden som "ikke alloceret" boot op på SuSe DVD`en og læn dig tilbage
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2008 - 21:24 #3
Ja, det kan sagtens lade sig gøre med Ubuntu (og langt de fleste Linux-varianter for den sags skyld) . samsonjens og helgec har allerede beskrevet fremgangsmåden.

Hvis du er ny til Linux, kunne du overveje at bruge Mint Linux i stedet. Den er bygget på Ubuntu, men den kommer med en del ekstra ting, som du alligevel vil få brug for at installere på Ubuntu. Det drejer sig for eksempel om codecs og proprietære drivere.
http://linuxmint.com/
Avatar billede jimped Nybegynder
27. december 2008 - 21:46 #4
Hvordan er det lige man får sit d-drev til at optræde som "ikke alloceret"?

Vil nødig til at partitionere hele harddisken igen, nu har jeg fået en hel del installeret på c-drevet
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2008 - 21:52 #5
Hvordan er det lige man får sit d-drev til at optræde som "ikke alloceret"?

kontrolpanel-->computeradministration---> diskhåndtering----> marker det drev der skal slettesw og slet ved højreklik
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2008 - 22:10 #6
rettelse:  det drev = den partion
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2009 - 20:55 #7
Fik du det at virke?
Avatar billede jimped Nybegynder
05. januar 2009 - 22:44 #8
Desværre ikke endnu. Tror der er noget i vejen med computeren, siden det ikke vil lykkes. Har prøvet både med OpenSuSE, Ubuntu og Mint Linux. OpenSuse er den der kommer længst i forsøget på installation, men pludselig går den i stå og skriver noget med fejl i installation. Ubuntu og Mint Linux kommer jeg ikke så langt med. Ikke langt inde i installationen får jeg en fejlmeddelelse omkring noget I/O buffer error i modul nr.xxxx

Har prøvet med flere forskellige cd'er med de forskellige versioner af Linux, men det virker ikke til at det skyldes fejl ved brændingen af disse, da fejlene opstår på dem alle. Har også prøvet at skifte mellem at boote op fra cd eller at køre de forskellige versioner fra windows. Og skifte mellem at køre dem som fuld installation eller som testversion via cd'en. Men intet af det virker. Har også uden effekt prøvet at have d-drevet til at stå som ikke-allokeret.
Avatar billede jimped Nybegynder
03. oktober 2010 - 20:53 #9
svar for at lukke tråd