Avatar billede mohnsen Praktikant
23. december 2008 - 13:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

opsætning af SQL server 2005 express

Hej alle

Jeg har netop installeret C5 2008 i SQL server 2005 express versionen, på en PC med win xp pro. Der er iøvrigt også installeret SQL server management studio express

Det gik meget fint, og den pc spiller som den skal.

Nu har jeg imidlertid 2 andre maskiner på netværket (en med xp pro og en med vista home premium) som skal have adgang via ODBC til SQL databasen. (det kræves for at jeg kan installere C5 klientversionen på disse pc'ere)

Jeg forsøger at oprette forbindelse via "kontrolpanel-administration-datakilder"

Jeg får her fejlmeddelelsen:
Det lykkedes ikke at oprette forbindelse
SQLState "01000"
SQL server-fejl: 67
Det lykkedes ikke at oprette forbindelse
SQLState "08001"
SQL server-fejl: 17

Jeg har forsøgt at oprette forbindelsen midst 100 gange med forskellige instillinger uden held. Jeg har også haft et par "professionelle" folk til at se på sagen, de var overbevist om at det skulle kunne lade sig gøre, og at det handlede om opsætning på server pc'en (om det så var i windows, eller noget SQL server opsætning var de ikke sikre på).

Da jeg ikke selv er særlig erfaren indenfor dette, vil jeg meget gerne bede om instrukser der er lette at følge.

Jeg uddyber gerne hvis der er nogen der har behov for yderligere oplysinger for at kunne komme mig til undsætning.

Jeg smider maks point for en løsning, sammen med et ønske om god jul og godt nytår.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
23. december 2008 - 14:42 #1
Jeg vil tro at følgende guide - eller ihvertfald første del af den :) - kan hjælpe dig...

http://www.datamasker.com/SSE2005_NetworkCfg.htm
Avatar billede Syska Mester
23. december 2008 - 14:42 #2
på din maskine hvor din sql er ... hvad er Authencation sat til ?

Mixed mode eller Windows ?

Hvordan connector du fra dine klienter ? Er der en Domain server ? eller er de bare meldt ind i en Workgroup ?

mvh
Avatar billede mohnsen Praktikant
31. december 2008 - 12:04 #3
jeg vil gerne give point til isl19960, hvordan gør man?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
05. januar 2009 - 12:56 #4
Godt det kunne hjælpe dig...

Jeg afgiver et svar - og du kan derefter vælge hvem du vil tildele point.

Ellers må du lige sige til, så skal jeg nok hjælpe dig.
Avatar billede jensriis Novice
24. februar 2009 - 21:27 #5
Remote connections skal enables - kig på dette link
http://forums.asp.net/p/1302020/2547594.aspx

Der står b.la.
Enable remote connections for SQL Server 2005 Express or SQL Server 2005 Developer Edition
loadTOCNode(2, 'moreinformation');You must enable remote connections for each instance of SQL Server 2005 that you want to connect to from a remote computer. To do this, follow these steps:1. Click Start, point to Programs, point to Microsoft SQL Server 2005, point to Configuration Tools, and then click SQL Server Surface Area Configuration.
2. On the SQL Server 2005 Surface Area Configuration page, click Surface Area Configuration for Services and Connections.
3. On the Surface Area Configuration for Services and Connections page, expand Database Engine, click Remote Connections, click Local and remote connections, click the appropriate protocol to enable for your environment, and then click Apply.

Note Click OK when you receive the following message:
Changes to Connection Settings will not take effect until you restart the Database Engine service.
4. On the Surface Area Configuration for Services and Connections page, expand Database Engine, click Service, click Stop, wait until the MSSQLSERVER service stops, and then click Start to restart the MSSQLSERVER service.

If you are running SQL Server 2005 by using an instance name and you are not using a specific TCP/IP port number in your connection string, you must enable the SQL Server Browser service to allow for remote connections. For example, SQL Server 2005 Express is installed with a default instance name of Computer Name\SQLEXPRESS. You are only required to enable the SQL Server Browser service one time, regardless of how many instances of SQL Server 2005 you are running. To enable the SQL Server Browser service, follow these steps.

Important These steps may increase your security risk. These steps may also make your computer or your network more vulnerable to attack by malicious users or by malicious software such as viruses. We recommend the process that this article describes to enable programs to operate as they are designed to, or to implement specific program capabilities. Before you make these changes, we recommend that you evaluate the risks that are associated with implementing this process in your particular environment. If you choose to implement this process, take any appropriate additional steps to help protect your system. We recommend that you use this process only if you really require this process.