Avatar billede fireworm Nybegynder
13. december 2008 - 00:00 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan pokker laver man en Windows 2000 USB-boot-key

Skal have Windows 2000 på min Asus EEE 900, men jeg har ingen ekstern USB-cd/DVD-drev, så det skal gøres via en USB-key.

Har heller ingen floppy disk, så kan heller ikke bruge de metoder, der beskriver hvordan man kopierer bootsectors fra denne til en USB-key.

Gode råd eller guider modtages gerne.
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. december 2008 - 00:27 #1
http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php

Her er en beskrivelse. Jeg har ikke selv prøvet, men ved gennemlæsning ser det fornuftigt ud. Prøv nu først selv før du tildelen point, jeg vil ikke have point for noget jeg ikke er sikker på virker
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. december 2008 - 00:28 #2
found another.

http://www.marlow.dk/site.php/tech/usbkeys

haven't tried this either
Avatar billede fireworm Nybegynder
13. december 2008 - 01:19 #3
Det første link duer ikke, det kræver et floppydrev, hvilket jeg ikke har.

Det andet lnk beskriver to værktøjer, og der synes at være problemer med dem begge to. Det ene virker ganske enkelt ikke og det andet (fra HP) skal bruge en image fil. Har prøvet, men det synes ikke at virke.

Skal man ikke benytte Win 2000 boot disk? De er jo på fire disketter :o)
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2008 - 08:19 #4
Denne er til XP og Vista måske den også virker til Win2k http://www.helgec.dk/xp_fra_usb.html
Avatar billede fireworm Nybegynder
13. december 2008 - 16:43 #5
Helgec --> tjekker det ud i weekenden eller på mandag - og giver respons tilabeg om hvorvidt det har virket.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2008 - 17:30 #6
Uden at jeg har gået i detaljer har jeg lige skimmet "bufferzones" 1. svar hvortil du oplyser at det er nødvendigt med floppy-drev, floppydrevet er kun nødvendigt for at rippe bootsectoren til din USB nøgle, du kan finde guide til flere forskellige måder at gøre en USB nøgle bootbar på www.helgec.dk
Avatar billede fireworm Nybegynder
14. december 2008 - 11:53 #7
Har forsgøt vi din metode heldec, og den ser ud til at virke.

Dog er der et par stmåting, som ikke finker optimalt. Installationsprogrammet til Windows 2000 meddeler nemlig, at den mangler "Smart Drive" eller lignende, hvilket vil give en lavere performance under installationen. Dét har den ret i, indtil videre har den kun kopieret 84% af filerne til installationen fra USB'keyén, og det har taget 7 timer!

Er det derfor muligt, at jeg skal have nogle andre filer, end de dos_start.zip filer, du henviser til på din side? Evt. noget XP eller lign?

Har nemlig også prøvet at skrive "format c:", efter at maskinen er bootet op på USB'en, men den kommando  kender den ikke. Kunne ellers være rart at formatere harddisken inden installatio af Windows.

Puha en smøre, men håber du forstår, hvad jeg mener.
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2008 - 12:48 #8
smardrv.exe kan du rippe fra en Win98 cd eller hente på nettet - for at formatere skal du overføre alle filer fra en Win98 SE startdiskette du kan finde en startdiskette på bootdisk.com
Avatar billede fireworm Nybegynder
14. december 2008 - 14:26 #9
Ok, men bootdisk.com's stardisketter forudsætter at man har et floppy drev... :(
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2008 - 14:43 #10
Jeg tror sgu du er skolelærer, det er min erfaring at det er de mest hjælpeløse skabninger når det drejer sig om at tænke selv hvis man taler IT
Læs denne http://www.helgec.dk/bootcd.html og der er faktisk også noget der hedder Virtual floppy og som fungerer rigtig godt http://webscripts.softpedia.com/script/Development-Scripts-js/Complete-applications/Virtual-Floppy-Drive-39797.html
Avatar billede fireworm Nybegynder
15. december 2008 - 13:20 #11
Virtual Floppy funger... ikke, men slap da af for en arogant holdning.

Hvis du synes, at det er irreterende at besvare spørgsmål for folk, der sidder fast og er i tvivl om hvordan man gør, så kan jeg ikke rigtig se hvad du laver i denne tråd eller på denne hjælpeside i første omgang.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2008 - 13:45 #12
Jamen, bevares da, naturligvis virker Virtual floppy hvis man følger vejledningen, du har da helt ret i at man naturligvis ikke skal påpege når folk ikke gider bruge den indvendige side af hovedet så bøvl du bare løs jeg skal gladelig undlade at spilde mere tid på folk af din observans, det er da heldigvis sådan at de fleste vælger at sige tak i stedet for at spille forurettet og flabet
Avatar billede fireworm Nybegynder
17. december 2008 - 15:16 #13
"Tak for råd og den dejlige verbale sviner" - ved ikke havd du selv tror.

Det er da netop dig der er flabet, men ved ikke om du synes man kan tillade sig dette, så længe man blot giver folk råd.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2008 - 15:21 #14
Jeg tror sgu du er skolelærer, det er min erfaring at det er de mest hjælpeløse skabninger når det drejer sig om at tænke selv ------>  Helgec:  Der er vist noget du helt har misforstået her :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2008 - 15:43 #15
Den sidste kommentar står jeg helt uforstående overfor ??