Avatar billede sakul Praktikant
02. december 2008 - 10:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

microsoft C5 på 2 PCer

Hej eksperter
Jeg sidder som ansvarlig for et lille firmas pcére og er i denne forbindelse stødt på et lille problem...
Vi har Microsoft´s C5 inde som vores kontor prg til regninger og den slags.

Dette er til dato altid forgået på en bærbar pc. Jeg har dog netop indkøbt en ny stationær pc til kontoret, og ønsker nu at vi kan bruge begge pcér til at skrive regninger på...
Er dette muligt??? Jeg har indkøbt en ekstern harddisk bla. til et backup system, men tænker at man måske også kunne bruge den i denne forbindelse.?

Kan jeg ex. skrive regningerne på hver af disse to pcér og gemme i samme fil på den eksterne harddisk???

Eller kunne man bruge det medfølgende backup program til den eksterne hd til at autosave på begge pcér ex. hhver anden time til samme fil.???

Håber meget på noget hjælp, eller gode ideer´der løser problemet, er lidt presset. :/

mvh.
Tommy
Avatar billede jasman Nybegynder
02. december 2008 - 12:30 #1
Hej Tommy,

jeg vil klart anbefale at du installerer en eller anden form for netværk.

Om det så er peer-to-peer eller du skal indkøbe en lille server og køre med domæne er så op til dig.
Hvis du bruger c5 decentralt på to forskellige maskiner, så beder du om problemer.

Vær opmærksom på, at du nok skal have licens til flere samtidige brugere også, hvis to arbejdspladser skal bruge systemet samtidigt.
Avatar billede sakul Praktikant
02. december 2008 - 12:43 #2
Hej Jasman
Tak for dit hurtige svar....
De er sat op så de kører i netværk via router.. samme internet forbindelse og det hele...
Som beskrevet så har jeg en ekstern hd, den kan vel fungere som server ikke... ?
mht. Licens så er det ok, har talt med microsoft..
mvh.
Tommy
Avatar billede sakul Praktikant
02. december 2008 - 12:45 #3
Forresten c5 ligger installeret på begge msakiner som det er nu, men de gemmer jo på hver deres hd... De skal jo gemme i samme database/fil så der iikke går kludder i regnskabet...
Avatar billede sakul Praktikant
02. december 2008 - 12:51 #4
Desværre er dit svar ikke uddybende nok til at jeg kan komme videre, kan du fortælle mig mere Jaman, jeg lidt nørdet, men ikke noget geni... :) beklager
Avatar billede sakul Praktikant
02. december 2008 - 12:51 #5
Desværre er dit svar ikke uddybende nok til at jeg kan komme videre, kan du fortælle mig mere Jaman, jeg lidt nørdet, men ikke noget geni... :) beklager
jasman
Avatar billede sakul Praktikant
02. december 2008 - 13:45 #6
hjælp???
Avatar billede sakul Praktikant
02. december 2008 - 14:11 #7
hjæælp?
Avatar billede sakul Praktikant
02. december 2008 - 14:49 #8
.
Avatar billede sakul Praktikant
02. december 2008 - 16:05 #9
Er der ikke en der kan hjælpe mig med dette problem? jeg er lige blevet pro medlem idag i håb om at gøre mig mere fortjent til hjælp?
mvh
Tommy :)
Avatar billede up2nogood Nybegynder
02. december 2008 - 16:11 #10
Hejsa, du behøver som ikke pro medlemskab for at få hjælp.
Kan fint have C5 delt mellem to PC'ere.
Hvis du vil bruge den eksterne HD, skal begge maskiner LÆSE derfra hele tiden, ikke noget med timevis batch den ene eller anden vej.
Få delt hd'en sådan begge PC'ere har læse/skrive rettigheder til mappen, og lav så et netværksdrev på BEGGE PC'ere der peger på hd'en (Eks X:).
Nu skal begge PC'ere starte op via X: (hvor den ene PC, jo så går gennem delingen på den anden PC).
Avatar billede sakul Praktikant
10. december 2008 - 13:59 #11
Hej Upnogood
Tusind tak for dit svar, et ser brugbart ud, og er det jeg vil afprøve... Kunne dog godt tænke mig en mere udførlig forklaring... kan jeg få detaf dig? eller ved du hvor jeg finder sådanne oplysninger.. :)?

mvh.
Tommy
Avatar billede up2nogood Nybegynder
10. december 2008 - 15:38 #12
Hej igen,
Jeg ved ikke helt hvordan jeg ellers skal skrive det.
Men altså om du har den eksterne hd eller ej, så er det samme måde det kører på. Du har en mappe, som du deler og giver den anden PC adgang til. Denne mappe skal så oprettes som et netværksdrev (stifinder - opret forbindelse til netværksdrev). Her smider du så C5, og trækker genvej ud på skrivebordet.
Det sværeste som jeg ser det, er at få oprettet det netværksdrev og share som den anden PC kan læse/skrive til. Men i en anden kategori, kan du stille et delspørgsmål, for at få hjælp til netop den del, da den ikke er direkte C5 relateret...

Held og lykke med det.
Avatar billede sakul Praktikant
11. december 2008 - 09:27 #13
Hej Up2nogood...
WEll du lever ikke helt op til dit nick name :).. tusind tak for din hjælp, den har været meget nyttig...
Jeg arbejder videre med det idag, glædelig jul..
Hilsen
Tommy