Avatar billede kwo Nybegynder
27. november 2008 - 14:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Program til at identificere filtyper

Hejsa

Er der nogen der kender et program, der kan identificere filer og fortælle hvad slags de er, når den angivne filtype ikke er korrekt?

Jeg har fået en avi-fil, som ikke kan afspilles i Windows Media Player eller VLC-Player. To forskellige programmer der skal identificere codecs siger at filen ikke er en avi-fil.

Så enten har den fået et forkert filtype-navn eller måske er filen korrupt (kan dette sidste checkes?).
Avatar billede hundevennen Nybegynder
27. november 2008 - 14:06 #1
prøv GOM player - den klare de fleste
Avatar billede kwo Nybegynder
27. november 2008 - 14:18 #2
Niks, samme som før. Siger at filen enten ikke er en videofil eller at den er beskadiget.
Avatar billede gurly Praktikant
28. november 2008 - 12:46 #3
en AVI fil kan være mange ting, fordi det er en "kontainer" som kan indeholde video i mange forskellige formater som eksempelvis DIVX eller XVID, for at du kan afspille den kræver det at du har installeret det rigtige video codec.

K-Lite Mega Codec Pack 4.3.4  klare at afspille det meste
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Codec-Packs-Video-Codecs/KLite-Mega-Codec-Pack.shtml
der er en beskrivelse lidt nede af siden med hvad den indeholder
Avatar billede gurly Praktikant
28. november 2008 - 12:58 #4
PS

Hvad AVI kontaineren så indeholder, det er beskrevet med en "fourCC code"
det kan du tjekke ved at åbne filen med programmet "four CC code changer"
http://www.inmatrix.com/files/avic_download.shtml
Direkte download link
http://www.inmatrix.com/download/avic100.zip

Bemærk at programmet også kan ændre codec identitets koden, det skal du IKKE gøre med mindre du altså ved hvad du gør, blot ment som en løsning på at kunne se hvilken codec der er brugt til at lave filen.
Avatar billede kwo Nybegynder
28. november 2008 - 15:29 #5
K-Lite hjælper ikke.

Avic skriver noget volapyk ud for Description Code og Codec når filen indlæses. Skal det forstås sådan at der ER noget CC code og filen dermed ER en avi-fil, men at en klaphat bare har skrevet noget vås i stedet for det der burde stå? Eller kan det lige så godt være at det ikke er en avi-fil og det er derfor der står noget volapyk?
Avatar billede kwo Nybegynder
28. november 2008 - 16:42 #6
Nå prøvede lige at åbne et par andre filtyper med den og der står også volapyk, så det var altså ikke et sikkert tegn på en avi-fil.
Avatar billede gurly Praktikant
28. november 2008 - 23:10 #7
hvad volapyk skriver den ?

den kan ikke bruges med andre filtyper, den er specielt til AVI filer
Avatar billede gurly Praktikant
28. november 2008 - 23:19 #8
altså hvis vi antager at det virkelig er en AVI fil, og den eksempelvis er i formatet XVID, så burde den skrive noget med XVID, hvis filen er i formatet DIVX så burde den skrive noget med DIVX eller DX50

hvis kun det er volapyk, så tyder det på at det IKKE er en AVI fil, men måske en anden filtype der er omdøbt.
Avatar billede kwo Nybegynder
30. januar 2009 - 21:16 #9
Nå, det lader ikke til at der findes et sådant program, der med sikkerhed kan fortælle filtypen på en fil, selv om den er omdøbt. :(