Avatar billede jesper2003 Nybegynder
25. november 2008 - 19:49 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

VelociRaptor i raid 0 eller ikke?

Hej alle jeg havede tænkt mig at bruge 2 styk VelociRaptor diske i min pc i raid 0 men nu er jeg kommet lidt i tvivl efter at ha læst lidt rundt omkring. Vil du overhovedet give nogen forskel i ydelsen? for VelociRaptor er jo hurtig i forvejen. Bruger normalt min pc til spil og lidt arbejde af og til flytter os nogen gange store filer.
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
25. november 2008 - 19:50 #1
Og vis det blir Raid 0 bruger jeg mit bundkort som er X48T-DQ6 Gigabyte. Har læst man kan få nogen controlere til det os men er nok ikke noget jeg vil investere i
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. november 2008 - 20:20 #2
Selvfølgelig vil det gå stærkere, men spørgsmålet er om du vil fornemme det som hurtigere. De er, som du selv skriver, meget hurtige enkeltvis.

Hvis du ikke har et specifikt behov for RAID, så ser jeg ingen grund til at oprette en RAID.
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
25. november 2008 - 20:27 #3
Okay ja men forskellen ligger vel primært i at det blir hurtigere at pakke ting ud og tingene loader måske en anelse hurtigere men måske er det ikke nok til jeg vil kunne mærke forskel. Er det ikke korrekt? Sådan forstår jeg det ihvertfald
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. november 2008 - 22:54 #4
Jo.
Du nævner du flytter store filer af og til, og der vil du kun mærke forskel, når der flyttes intern i RAID volume. Eksterne enheder vil være langsommere end RAID.

Derfor vil det gå hurtigere med at åbne store filer som billeder og film, men som sagt, nok ikke noget du vil mærke så meget til, i forhold til en velociraptor uden RAID.
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
25. november 2008 - 23:17 #5
Okay er jo fint nok. Men hvad med i spil er der nogen forskel der? Nogen siger der er og andre ikke
Avatar billede Beach Mester
26. november 2008 - 01:11 #6
Du vil ikke opnå alt det jeg tror du forventer:-(

Jo jo, du vil få en anelse hurtigere load på dine games, boot af windows mm. Men der er meget langt fra de tests man kan se, og så til den virkelige verden når først man sidder med det.

Men hvis du har tiden til det, vil det absolut bedste da være at prøve dig frem.

Start med at køre dem op helt alm. med et C: drev til OS og et D: til et eller to af de tungeste spil du har.
Prøv at måle med et stopur (ikke testprogrammer) hvor hurtigt diskene arbejder sig igennem en boot af windows, load af lidt spil mm.
Det tager et par timer eller 3 at komme det igennem *S*

Forsøg derefter at kaste dem op på et RAID0 Array kaldet C:
Kast derefter windows og dine games ind og mål på de samme vilkår som før.

Hvor meget vinder du, og tænk dig så grundigt om.... Kan du leve med at vente måske 20-30 sek. længere på en hel dag i forhold til omkostningerne ved f.eks. et nedbrud hvor alle data går tabt hvis der er fejl på bare den ene disk?

Jeg har selv 2 af de "gamle" reptor 36Gb diske i R0 til OS (og ikke andet) og jo jo, kan da boote maskinen hurtigt, men det er altså kun måske én gang i døgnet at jeg gør det. Jeg kan på ingen måde mærke at windows (XP) arbejder hurtigere.
Det skal da også lige siges at jeg har swarp liggende op en anden disk, programmer på en tredje mens data ligger i R5 på en fjerde.

Skal du have den optimale gamer maskine, skal du have RAID0 alene til OS, endnu et RAID0 til programmer og så nogle diske henholdsvis vil swarp, data og en monsterdisk til backup.

Men det er sgu en dyr løsning, der er noget mere at vinde ved at clocke din maskine langt ud i helvede og kaste en heavy CPU og en masse stinkende hurtig RAM i maskinen der lugter af power og så med et passende heftigt kølesetup.

Tja, bare lidt tanker du kan rode lidt rundt med inden du beslutter dig endeligt.

Og.... Nå ja, hvorfor jeg ikke selv har droppet mit R0 til OS? Dumhed med en snært af sløvhed *LOL*

//Beach
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
26. november 2008 - 09:37 #7
beach Ja okay tror bare jeg lader være med så ;) behøver ikke være ultimativ gamer pc. Køre fint som det er nu hakker bare lidt i crazys men er fordi jeg skal ha lidt flere ram i. Men ellers er mit setup sådan her. 2 gigabyte DDR3 ram 2.66 ghz quad core cpu 45 nm og et Radeon 3870X2 så tror jeg "nøjes" med det

Bare skriv et svar begge 2
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. november 2008 - 11:25 #8
Med det setup, burde den ikke hakke, men 2 GB ekstre RAM vil ikke skade.
Avatar billede Beach Mester
27. november 2008 - 01:16 #9
Tror også jeg ville finde plads til 2Gb mere, det er noget du vil kunne mærke:-)

//Beach
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
27. november 2008 - 16:29 #10
Yep har i ret i ;) har lige fået 4 idag. Tak for de gode råd :D