Avatar billede pixelministeriet Nybegynder
25. november 2008 - 11:42 Der er 2 kommentarer

Hvilken router skal jeg vælge

Jeg skal bruge en router til opsætning af trådlæst netværk i en boligforening. Vi har fået lov af vores udbyder at lave et åbent netværk for nærområdet hvilket vil sige 100 meters omkreds og 50 brugere. Netværket kører nu med en citrex router og det virker men ikke optimalt, da forbindelsen ikke bliver fordelt ligeligt mellem alle brugere.

Er der nogen der kan anbefale en super router til dette formål der er god til packet shaping?

MVH Frederik
Avatar billede pixelministeriet Nybegynder
25. november 2008 - 11:46 #1
Den skal ikke være for dyr.
Avatar billede junior Nybegynder
26. november 2008 - 16:05 #2
Hej Frederik,

du finder ikke nogen router som håndterer packet shaping ordentlig, slet ikke hvis det skal være en billig løsning.

Desuden lyder 50 brugere på det samme tilslutningspunkt af rigtig meget, og 100 meter er også et rimelig stort område hvis der er vægge osv. imellem (lejlighedskompleks ?)
.

Du er ude i en opgave som jeg tror vil være bedst løst med en central styret firewall, f.eks. en linuxbox, som er forholdsvis billig at sætte op. Og så nogle accespoints som du placerer på forskellige frekvenser således de dækker hele oprådet, og du får spredt brugerne mellem de forskellige accespoints.

God Fornøjelse :)

/Junior