Avatar billede heyckendorff Praktikant
23. november 2008 - 18:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvordan installere jeg GIMP på ASUS EeePC 900?

Jeg har givet min kæreste en Linux version af ASUS EeePC 900.
Nu vil hun så gerne have installeret GIMP og det er ikke nemt når man kun har erfaring med Windows og MAC OS.

Første problem er at jeg ikke ved hvilken Linux version der er installeret på computeren. Og jeg kan heller ikke finde noget sted hvor jeg kan se det.
Det er som om den brugerflade der er på maskinen ikke tillader kig bag facaden om jeg så må sige. Jeg kan ikke finde noget sted hvor der er sådan noget som f.eks. en "Kør" dialogbox som i startmenuen på windows. Og jeg kan heller ikke finde noget i stil med "min Computer" "enhedshåndtering" eller "kontrolpanel for den sags skyld.
Hvor finder man alle den slags ting så men selv kan installere og afinstallere????

Jeg har via Wikipedia fundet ud af at EeePC vist kører Xandros Linux, der skulle være bygget på Corel Linux der igen skulle være Debian baseret (Hvem sagde brugeruvenligt :-))
Anyway har jeg så via gimp.org læst at Ubuntu og Debian brugere kan kører noget i retningen af: "apt-get install gimp"
Hvad er så det? Her tænkte jeg at det måske var noget man skulle kører som en command prompt ala i "kør" i Windows, men det er måske helt ude i hampen.

Og da jeg skulle prøve at downloade GIMP fandt jeg frem til en masse særskildte mapper med uforståelige navne.

To cut it short:
Hvordan installere jeg GIMP på den her EeePC 900. Jeg vil blive meget glad for en step by step vejledning med relevante links til nødvendige downloads etc.

Med forvirret hilsen

Werner
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2008 - 19:19 #1
Prøv denne - 15,978,924 gimp-2.6.3.tar.bz2 som findes på ftp://ftp.gimp.org/pub/gimp/v2.6/
Avatar billede heyckendorff Praktikant
05. december 2008 - 19:48 #2
Har prøvet den. Installationsproceduren fylder flere A4 sider og jeg skal downloade adskillige programmer for at bygge GIMP eller hvad man kalder det. Det er ganske enkelt totalt uoverskueligt efter min mening, og mine ringe evner udi Linux.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2008 - 20:18 #3
Med det forbehold at jeg ikke kender netop din Linux distro, så vil jeg sige at det lyder som det rene sludder, du bør kunne installere GIMP ved at bruge MAX 4 kommandoer. Har du Skype på din computer??
Avatar billede heyckendorff Praktikant
11. februar 2009 - 22:23 #4
jeg har opgivet
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2009 - 09:09 #5
Du burde kunne aktivere en "promt" med Ctrl + Alt + T og herigennem installere nyt software med apt get kommandoer.

Jeg blev selv træt af det simplificerede styresystem de har udviklet til eee. Et efter min mening langt bedre valg er Ubuntu til eee, da det kommer med grafisk brugerflade (Synaptic) til installering af nye programmer og langt mere præinstlleret software. Så hvis du har et externt dvd-drev til installationen vil jeg anbefale det i stedet for, det gør konfiguration og installation meget nemmere. http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Netbook_Remix

I øjeblikket kører jeg selv Windows 7 beta på min og til min store overraskelse kører den faktisk rigtig godt selv om både XP og Vista ikke kan. Slår man de visuelle effekter fra vil jeg enddog sige den er hurtigere end det medfølgende Linux system. Men det er jo beta og den ophører med at virke på et tidspunkt hvor man så skal købe den til den tid officielle version. Det kræver dog at du har eee versionen med 16 gb. harddisk eller derover.
Avatar billede harpocrates Nybegynder
12. februar 2009 - 22:28 #6
hep.. så ved du også hvad du skal gøre næste gang konen skal bruge et program ;)

http://www.instructables.com/id/How-to-install-programs-on-your-eee-PC/
Avatar billede heyckendorff Praktikant
27. januar 2010 - 22:26 #7
Takker for de gode indput. Desværre nåede min datter på 2 at ødelægge den eeePC ret hurtigt, så spørgsmålet er ikke mere aktuelt.