Avatar billede kenneth_breve Nybegynder
19. november 2008 - 21:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laves et modal popup vindue til Java program

Jeg sidder med et Java program. Programmets GUI er bygget op om en JInternalFrame.

Når man trykker på en knap skal der fremkomme et popup vindue som ligger sig "modal" ovenpå.

Jeg har overvejet at bruge JOptionPane til dette. Men i popup vinduet skal der være en masse objekter (knapper, lister m.m.). Det ser ikke ud til JOptionPane kan klare dette.

Jeg har også overvejet bare at bruge endnu JInternalFrame som ligger ovenpå den anden JInternalFrame. Men denne kan ikke vises "modal".

Hvad kan man gøre i denne situation?
Avatar billede _carsten Nybegynder
19. november 2008 - 22:17 #1
Du bruger JDialog, kig på constructoren
Avatar billede superanden Nybegynder
19. november 2008 - 22:21 #2
Ja lav en ny klasse og lad den extende JDialog

Der er et godt eksempel i den nyeste udgave af netbeans 6.5 hvor de laver en desktop applikation som har en "About" boks.

Du laver din klasse og "nye" GUI i en ny fil f.eks. ved:
public class AboutBox extends javax.swing.JDialog

og kalder så denne fra din egen fil
Avatar billede kenneth_breve Nybegynder
20. november 2008 - 09:18 #3
Tak for svarene!

Jeg sidder netop med netbeans 6.5

Hvor kan jeg finde det omtalte eksempel?
Avatar billede superanden Nybegynder
20. november 2008 - 10:20 #4
Lav et nyt projekt
Vælg Java desktop application
Og vælg basic application
så får du en skabelon op til et program med menu bar. I menubaren kan du vælge help about. Så kommer der den popup som er lavet i en fil for sig selv som hedder xxxxAboutBox.java