Avatar billede kimjjj Nybegynder
14. november 2008 - 11:21 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Mistet Windows Vista CD nøgle OG Vista cd

For en måneds tid siden købte jeg en helt ny computer med Vista og smed min gamle (som også havde Vista) ud. Jeg har nu fået det problem at min nye computer er blevet inficeret med en Trojan som jeg ikke kan komme af med og derfor vil geninstallere Vista. Desværre har jeg været så dum at gøre cd'en som jeg fik med den nye computer væk (jeg har stadig CD'key'en som sidder på siden af computeren). Samtidig har jeg beholdt Vista cd'en fra min gamle computer, men til gengæld gjort cd key'en til den væk som jo sad på siden af computeren ! Jeg står derfor nu med en gammel Vista-cd jeg ikke kan bruge til noget OG en ny cd key som også er ubrugelig. Er der noget som helst jeg kan gøre eller er jeg bare nødt til at købe en helt ny Vista ?

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
14. november 2008 - 12:01 #1
Ring til MS de er meget hjælpsomme, så længe du kan bevise at du er rette ejermand.
Du kan måske endda tale prøve at høre din forhandler.

MS i DK er
Kundeservice og support
(+45) 82 333 100
Avatar billede vejmand Juniormester
14. november 2008 - 12:24 #2
Hvis det er samme version af Vista, burde du kunne bruge din gamle CD sammen med CD'key'en fra den nye......
Avatar billede kimjjj Nybegynder
14. november 2008 - 12:31 #3
Hvordan kan jeg bevise det at jeg er den rette ejermand hvis ikke jeg har koden ?

Jeg har allerede prøvet at kombinere dem da de begge er Vista Home Premium, men koden duer ikke.
Avatar billede vejmand Juniormester
14. november 2008 - 12:35 #4
Citat: (jeg har stadig CD'key'en som sidder på siden af computeren)

Så har du jo koden???

Men, hvis det ikke funker at bruge din gamle CD, kontakter du MS, som nordicwolf skriver.
Avatar billede kimjjj Nybegynder
14. november 2008 - 12:40 #5
Ja, jeg har koden til den NYE Vista, som jeg har gjort væk. Jeg har ikke koden til den GAMLE CD, som jeg smed koden ud til.
Avatar billede vejmand Juniormester
14. november 2008 - 12:55 #6
Ja, netop, så kontakt MS for at få tilsendt ny CD.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. november 2008 - 14:14 #7
Som der skrives :)
Glem alt om at du har en DVD ned Vista på. Koncentrer dig i stedet om koden som faktisk er det vigtigste, for det er jo licensen, og det er den du betaler for :)

Jeg mener de kan sende en ny skive for 150 kr....
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
14. november 2008 - 14:34 #8
Det er netop det de gør, du får en helt ny DVD, hvis du får en dialog igang med Kundeservice og support
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. november 2008 - 16:29 #9
Forespurgt Micsosoft hvad man gør hvis man mister sine medier:

Det er alt afhængig af om det er OEM Licens eller en Fuld Pakke Licens.

Licensoversigt:
http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/licensoversigt.mspx

Microsoft tillader at OEM partnerne leverer en 'Recovery' løsning på andet end en CD. Det er der efterhånden mange der har gjort brug af, og som alternativ ligger selve genskabelses filerne på en skjult del af harddisken, og denne løsning har vist sig i de fleste tilfælde at være mere bruger-venlig end CD.
Dette er altså en udvidet flexibilitet vi har givet PC producenterne, og det er 100% deres valg hvilken en af dem de vælger - så det er dermed ikke Microsoft beslutning.
PC producenterne er derfor indenfor deres garantiperiode forpligtet til at levere en Windows Recovery løsning med deres systemer, men de har en smule fleksibilitet mht. hvilket medie de helst vil gøre brug af (CD eller harddisk baseret recovery).

Har du derimod købt et Fuld Pakke produkt, så kan Microsoft Ordre desk stå til rådighed med et nyt medie, hvis det udleverede medie beskadiges eller bortkommer.

Så nej, der skal KUN købes nyt licens, hvis bundkortet ryger (v/ OEM) eller hvis ens licensnøgle bortkommer... hvis mediet mistes efter PC udbyderens garantiregler er afsluttet, så kan det måske være muligt at finde et medie hos en forhandler, men Microsoft kan ikke garantere her for.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. november 2008 - 16:30 #10
Den fulde mail:

Hej John

Tak for din henvendelse til Microsoft.

Det er alt afhængig af om det er OEM Licens eller en Fuld Pakke Licens.

Licensoversigt:
http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/licensoversigt.mspx

Microsoft tillader at OEM partnerne leverer en 'Recovery' løsning på andet end en CD. Det er der efterhånden mange der har gjort brug af, og som alternativ ligger selve genskabelses filerne på en skjult del af harddisken, og denne løsning har vist sig i de fleste tilfælde at være mere bruger-venlig end CD.
Dette er altså en udvidet flexibilitet vi har givet PC producenterne, og det er 100% deres valg hvilken en af dem de vælger - så det er dermed ikke Microsoft beslutning.
PC producenterne er derfor indenfor deres garantiperiode forpligtet til at levere en Windows Recovery løsning med deres systemer, men de har en smule fleksibilitet mht. hvilket medie de helst vil gøre brug af (CD eller harddisk baseret recovery).

Har du derimod købt et Fuld Pakke produkt, så kan Microsoft Ordre desk stå til rådighed med et nyt medie, hvis det udleverede medie beskadiges eller bortkommer.

Så nej, der skal KUN købes nyt licens, hvis bundkortet ryger (v/ OEM) eller hvis ens licensnøgle bortkommer... hvis mediet mistes efter PC udbyderens garantiregler er afsluttet, så kan det måske være muligt at finde et medie hos en forhandler, men Microsoft kan ikke garantere her for.

Har du spørgsmål eller andet er du velkommen til at kontakte os igen.

Venligst

Heidie Emelie Hansen
MIcrosoft Kundeservice

________________________________________

--- Original Message ---
From : "John Stigers"
Sent : 14. november 2008 13:35:33 UTC
To : "danmark@microsoft.com"
Subject : Mistet medie til Windows?
Hejsa!
Håber i kan hjælpe her.
Vi har en lille diskussion, og kan ikke finde svaret ved søgning på nettet, så jeg håber i kan kaste lys over sagen:
Hvis man får mediet til sin windows-version væk, skal man så:
1.    Købe helt ny licens og dertil hørende nyt medie (cdrom/dvd)?
2.    Kontakte Microsoft support og få tilsendt et nyt medie?

Håber på hurtigt svar 

Mvh
John Stigers
Avatar billede kimjjj Nybegynder
15. november 2008 - 11:45 #11
Jeg siger mange tak. Problem løst.
Avatar billede vejmand Juniormester
15. november 2008 - 12:01 #12
Og hvorfor tar du så point tilbage???
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
15. november 2008 - 12:25 #13
Den troede jeg også jeg havde en andel i.
Avatar billede kimjjj Nybegynder
15. november 2008 - 13:58 #14
Point tilbage ? Jeg gav dem til John Stigers. Troede jeg da. Jeg klikkede på hans navn og gav dem. Hvad har jeg gjort forkert ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. november 2008 - 14:10 #15
Jeg skal ikke have point :)
Men jeg syntes du skal oprette nyt spørgsmål med point til nordicwolf og vejmand. Husk at smide link til dette spørgsmål så folk kan se hvorfor de skal have point.

Du kan kun give point til dem der har svaret,og i dette tilfælde var det dig selv der kom til at lægge et svar ;)
Avatar billede kimjjj Nybegynder
15. november 2008 - 14:17 #16
Jeg er et fæ. Undskyld. Jeg opretter et nyt spørgsmål og giver dem point.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. november 2008 - 14:24 #17
hæhæ np ;)
Avatar billede vejmand Juniormester
15. november 2008 - 14:56 #18
nordicwolf >> Se her: http://www.eksperten.dk/spm/852919
Avatar billede raven41 Nybegynder
17. november 2008 - 13:45 #19
der skal KUN købes nyt licens, hvis bundkortet ryger (v/ OEM)eller hvis ens licensnøgle bortkommer... hvis mediet mistes efter PC udbyderens garantiregler er afsluttet, så kan det måske være muligt at finde et medie hos en forhandler, men Microsoft kan ikke garantere her for.

det er så ikke heldt rigtig efter samtale med Ms kan man godt aktiver en oem igen med et udskiftet bundkort så længe man udskifter bundkort med samme chipset som man aktivert sin vista med første gang
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2008 - 20:58 #20
raven41> kan kun sige at så modsiger Microsoft sig selv :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2008 - 21:00 #21
Men ja, du har da ret. Men ikke engang chipsættet behøver at være det samme...
Har faktisk selv gjort det - dog telefonisk!