Avatar billede coolcom Nybegynder
11. november 2008 - 15:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Celle søgning i Excel

Hey

Jeg har et excel dokument til en turnering.

Jeg har holdnavn i en kolonne (C9:C13) og point i en anden kolonne (D9:D13). Nedenunder har jeg en en række til vinderen. Her har jeg fået det højeste antal point til at stå ved brug af =MAKS(D9:D13). Nu mangler jeg så bare at få hold navnet til at stå der også. Hvordan kan jeg gøre det?

På forhånd tak.
Avatar billede karina_n Nybegynder
11. november 2008 - 18:13 #1
Hej

Hvis jeg kan få dig til at bytte om på de 2 kolonner med navn og point, så kan du bruge denne formel: =LOPSLAG(C15;C9:D13;2;0)

Jeg går her ud fra at =MAKS(D9:D13)står i C15 og at navnet skal stå i D15. Dvs. du laver et udslag i C9 til D13 udfra C15 og den returnerer så opslagets 2. kolonne.
Avatar billede coolcom Nybegynder
11. november 2008 - 18:49 #2
Kanon så virker det:P Smid et svar for point

(p.s. Hvorfor kan man ikke gøre det uden at bytte om på de to?)
Avatar billede jkrons Professor
12. november 2008 - 08:38 #3
Fordi LOPSLAG altid slår op i den første kolonne - altså leder efter en værdi i 1. kolonne, og returnerer svaret på baggrund af denne. Hvis du ikke vil ombytte dine kolonner, kan du bruge denne formel:

=INDEKS(C9:D13;SAMMENLIGN(MAKS(D9:D12);D9:D13;0);1)

Både karinas og min, giver dog problemer, hvis to hold ender med samme point, da de så kun viser den første.
Avatar billede karina_n Nybegynder
12. november 2008 - 08:41 #4
hermed svar. :-)
Avatar billede coolcom Nybegynder
12. november 2008 - 11:34 #5
@jkrons - Tak for dit svar. Jeg har dog valgt at benytte Karinas metode og den virker fint nu. Turneringen er bygget op så en kamp ikke kan ende uafgjort så det er ikke noget problem :)