Avatar billede nwn Nybegynder
10. november 2008 - 22:40 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Spalter/Multi columns til ListBox

Hej.

Massere af søgninger på google, har stadig ikke kunne give mig svaret. Hvordan kan jeg lave spalter i en ListBox? Jeg ved det skal foretages via kode, men har stadig ikke fundet ud af hvordan.

Jeg ønsker blot nogle få spalter (spalter med overskrift som man kan trykke på, hvis i forstår mig korrekt). Lige som i f.eks Windows Media Player eller iTunes, hvor sangene er delt i spalter, altså titel, kunstner osv.

En der kan komme med den letteste løsning på dette : -) ?

Tak på forhånd,
Avatar billede Spotgun Seniormester
10. november 2008 - 22:48 #1
Mig bekendt skal du bruge en ListView til det formål, og sætte dens View property til Details. Herefter kan du tilføje de relevante Columns du har brug for.

ListBox har dog også mulighed for at bruge spalter, dog på en anden måde. Den placerer indhold i flere spalter, hvis det ikke kan være der vertikalt. Dvs at du kan scrolle horisontalt og se en liste fordelt i kolonner - og altså ikke ekstra information i kolonnerne.
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. november 2008 - 22:52 #2
Du skal helt klart bruge ListView til dette formål. Det kan dog være lidt bøvlet at sætte en ListView op, så jeg plejer at bruge denne:
http://www.codeproject.com/KB/list/ObjectListView.aspx
Avatar billede nwn Nybegynder
10. november 2008 - 22:54 #3
Hej.

Shotgun -> Jep, har læst man skule bruge ListView, dog har jeg ikke rigtig nogen anelse om hvordan dette foregår.

aaberg-cc -> Det kigger jeg lige på ;)
Avatar billede nwn Nybegynder
10. november 2008 - 23:00 #4
Ja så. ListView er en ting der indsættes fra toolboxen. Kald mig bare dum =)

Jeg tror selv jeg finder ud af resten omkring dette.
Avatar billede Spotgun Seniormester
10. november 2008 - 23:14 #5
Godt nok. Aaberg's link ser ellers også spændende ud. Ser ud til at være mere feature packed og let tilgængeligt end et almindeligt ListView. Måske det skal prøves af en dag :)

Deler gerne med Aaberg, hvis det er?
Avatar billede aaberg Nybegynder
11. november 2008 - 08:02 #6
Jeg deler gerne :-)
Avatar billede nwn Nybegynder
12. november 2008 - 20:45 #7
Jep. Jeg takker for at have blevet hjulpet på rette vej. Endelig kan jeg komme videre :)