Avatar billede andersbl Nybegynder
10. november 2008 - 10:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke indtaste data i en formular baseret på forspørgsel.

Hej Alle hjælpere

Jeg har fået et lille Access opgave, som giver mig problemer.
Jeg prøver at forklarer det med nogle andre navne.
Jeg har en tabel med en række navne på, efterfulgt af en frugt og alle månederne.
Det er så meningen at man skulle taste data ind for hver måned, med antallet af frugter. Indtastningen skal danne et overblik over personens navn og alle frugter.

Eksempel:
Navn:    Frugt:    jan  feb  mar  apr  ...
Anders  Pære........2
Anders  Banan.......1
Anders  Kiwi........2..........1
Anders  Æble..............1
Jan      Pære........5
Jan      Banan.............7
Jan      Kiwi..................1
Jan      Æble..............3

Det er så meningen at man i formularen skal kunne vælge ud fra en dropdownliste "Anders" også vises der en form for filter som gør at indtastningsvinduet, hvor man taster antallet af frugter ind kun er for den ønskede person.

Kan godt finde ud af at lave en formular hvor man vælger navnet ud fra en dropdown liste som så derefter filtarer en forspøgsel hvor en report fx er baseret på. MEN ønsker at den skal gøre det over en formular hvor dataen kan indtastes. For mig kan man ikke lave en formular på baggrund af en forespøgsel, hvor man så kan indtaste data ind.

Håber min forklaring er grundig nok.
Avatar billede mugs Novice
10. november 2008 - 11:06 #1
"For mig kan man ikke lave en formular på baggrund af en forespøgsel, hvor man så kan indtaste data ind."
Naturligvis kan man det.

Prøv at åbne din forespørgelse og kontroller, at dun kan indtaste i denne. Kan du ikke det ligger fejlen o forespørgselen. Det er sandsynligvis een af 2 fejl der gør sig gældende:

1. Fejl i relationer.
2. Du har grupperet din forespørgelse i menuen "Vis Totaler".

Hvs 2 er korrekt kan du ikke gøre andet end at fjerne totalerne, som er en gruppering af posterne, og Access ved jo ikke hvilken post der skal rettes.
Avatar billede mugs Novice
10. november 2008 - 11:24 #2
Iøvrigt vil jeg foreslå, at du ikke har et felt for hver måned, men kun eet månedsfelt og så indtaster navnet på måneden. Hvordan vil du have, at db skal kende forskel på JAN 2008 og JAN 2009?
Avatar billede andersbl Nybegynder
10. november 2008 - 12:49 #3
Jeg leger lige lidt med det, men du har allerede været til stort hjælp.

Afvent point!
Avatar billede andersbl Nybegynder
10. november 2008 - 13:12 #4
Kan godt forstå dit forslag til ikke at skrive måned. Men jeg ønsker en tabel som crosstab, og hvor alle månederne står der, men man skal kun taste antal.

Som jeg forstår dit skal man skrive måneden i antallet af frugter. Forstår så ikke hvad du gør hvis du både i jan og marts spiser 4 frugter.
Desuden skal månedsfelterne være tomme hvis intet er indtastet.
Avatar billede andersbl Nybegynder
10. november 2008 - 13:14 #5
min ide til at finde ud af om det var jan 2008 eller jan 2009 ville være at skrive felternavn 08jan ... 08dec og 09jan .. osv.
Avatar billede andersbl Nybegynder
10. november 2008 - 14:04 #6
Det er lykkes mig nu,
Så her er nogle velfortjente point!!
Avatar billede andersbl Nybegynder
10. november 2008 - 14:05 #7
DU må skrive hvis du ikke har fået dine point
Avatar billede mugs Novice
10. november 2008 - 14:07 #8
"jeg ønsker en tabel som crosstab" OK - Selvom jeg synes det er en dårlig ide.

"Som jeg forstår dit skal man skrive måneden i antallet af frugter# Nej- Du skal have et felt for navn, et andet for måneden, et for frugtsort og et for antal.

"Som jeg forstår dit skal man skrive måneden i antallet af frugter"

"Desuden skal månedsfelterne være tomme hvis intet er indtastet" Stor protest. Det er ikke noget så bøvlet som tomme strenge. Hvis du laver månedsfelterne som tekstfelter så indtast 0.
Avatar billede mugs Novice
10. november 2008 - 15:18 #9
Det har jeg ikke. Du klan se ude til venstre at det stadig er muligt at lægge svar, så spørgsmålet er ikke sfsluttet. Du skal markere mit brugernavn og derefter trykke accepter.

Hvad var fejlen?
Avatar billede andersbl Nybegynder
11. november 2008 - 08:36 #10
Fejlen har noget været en bladning af mangelende forståelse, fejlrelationer og linket-tabeller. Løsningen har været at lave en foresrpøgsel hvad de linkede tabeller, som ligger dem med !+Add forespørgslen over i en ny tabel, hvor der så derfra bliver lavet en ny forespørgsel, som der kan slettes og rettes i, som var det ønskede..