Avatar billede ankhdk Nybegynder
03. november 2008 - 11:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Finde forekomster ved bestemt nummer+sum af antal

Jeg har brug for at finde ud af hvor mange "x" der findes ud fra specifikke tal.
eks:
jeg har en fil for hver dato i måneden, heri er der et skema hvor der i kolonne A kan indtastes et tal fra 100-200 hvis der er tastet et tal i A er der også et x i en eller flere kolonner fra C-M
eks:
A3    B3    C3  D3  E3  F3
105  tekst      x        x

jeg har så et skema hvor jeg gerne vil have talt alle de krydser der høre til 105, samt have den tekst med der står i B3, så det kommer til at se sådan ud:
A2    B3    antal x
105  tekst    48

jeg syntes det virker uoverskuligt, men måske en af jer kan se svaret.
Avatar billede karina_n Nybegynder
03. november 2008 - 14:54 #1
Hej

I celle A2 taster du + og markerer det felt, hvor du vil hente teksten fra og enter:f.eks. =+'Ark1'!A3
Det samme gælder B3.
I celle C3 taster du denne formel =TÆLV('Ark1'!C3:I3). Jeg har kun markeret kolonne C til kolonne I, som du bare kan udvide.

Håber du kan bruge mit svar. :-)
Avatar billede ankhdk Nybegynder
03. november 2008 - 15:27 #2
Tak for det det var jo nemt :-)
jeg har egenligt fundet ud af at jeg har brug for at få det udvidet lidt og jeg ved ikke om du kan/vil hjælpe mig.

det jeg har brug for er en liste/matrix der fortæller mig hvor mange krydser der har været af eks.105 ud fra eks. C kolonnen. de forskellige kolonner har en overskrift der står i eks. C2 eks:
      C      D      E      F      G
      text1  text2  text3 text4  text5
105    14    2      15    0      2
106    5      9      21    8      3
er det til at forstå?
Avatar billede karina_n Nybegynder
03. november 2008 - 20:19 #3
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dig: Har du flere ark/filer, hvor der f.eks. er en C-kolonne i hver og den skal summe alle x'er sammen fra alle ark/filer?

I så fald bør formlen udvides med navnet på arkene: =TÆLV('010108'!C3:I3;'020108'!C3:I3)
Avatar billede ankhdk Nybegynder
04. november 2008 - 07:57 #4
Jeg har 31 filer, hvor arkene er ens.
i fil nr 32 vil jeg gerne have talt sammen hvor mange krydser der er sat ud fra eks 105, men det er er ikke altid eks. 105 er med og heller ikke at den står på samme plads. nogengange står den i eks. A25 andre gange i A28 osv.
Det må også gerne være sådan at listen i fil 32 kun indeholder de tal som der har været krydser ud for.

er det bedre forklaret?
Avatar billede karina_n Nybegynder
04. november 2008 - 10:00 #5
Hej

Jeg har lavet et ark pr. dato, hvor jeg har nedenstående i hvert ark og i ialt kolonnen har jeg formlen =TÆLV(B2:G2) i hver række.

    text1     text2     text3    text4     text5    text6    I alt
101        x                    1
102                x    x    x    3
103                            0
104        x    x    x            3
105    x                x    x    3

I sammentællingen har jeg så en formel for hver sammentælling under hver dato: =LOPSLAG($A$1;'010108'!A2:H20;8;0). Denne slår op udfra din indtastning i A1 og returnerer summen i B2.

102    6
01-01-2008    02-01-2008    03-01-2008    04-01-2008
0    0    3    3

Nu er jeg ikke så "gammel i gårde" i www.eksperten.dk, men må man maile, hvis en forklaring bliver for kompliceret at skrive sig ud af?
Avatar billede ankhdk Nybegynder
04. november 2008 - 10:15 #6
Hej
jeg er heller ikke så gammel i gårde, men det har jeg da set andre gøre.
Jeg vil lige se om jeg kan få dette til at virke, det virker simpelt.
Jeg vender lige tilbage når jeg har prøvet det, går muligvis et par dage.

Tak
Avatar billede karina_n Nybegynder
04. november 2008 - 10:18 #7
Hov, jeg skrev at den returnerede summen i B2, men jeg mener selvfølgelig A2, hvor der i eksemplet står 6. :-)
Avatar billede ankhdk Nybegynder
04. november 2008 - 13:32 #8
Det er ikke helt det jeg søger, kan jeg sende en mail med et par af filerne, så kunne kigge på det hvis du har tid?
Avatar billede karina_n Nybegynder
04. november 2008 - 14:22 #9
Det er ok: kn@ithuzet dot dk