Avatar billede spademand Nybegynder
01. november 2008 - 14:40 Der er 3 kommentarer

Harddisk fejl i raid 1

Hej

Jeg har et Raid 1 setup med to 750 GB harddiske. Nu har jeg det problem at explorer i vista går helt ned hver gang jeg trykker på det efter opstart. Jeg kan nogengange lige nå at starte et enkelt program op. Her har jeg prøvet med HD tune hvor den kan køre error scan med 4 mb i skeundet som er langt under den ydelse som den burde.
Min single harddisk kører på de 70-80 stykker som det burde.

Når jeg starter op i fejlsikret tilstand virker styresystemet fint. Men den scanner stadig langsomt. Jeg prøvede lige for sjov at kopiere lidt til og fra diskene hvor de så kører imellem 5 og 10 mb i sekundet.

Jeg har aldrig haft med fejl på Raid at gøre før så håber nogen måske kan fortælle hvad jeg skal gøre eller henvise med link.

Hvis jeg nu piller de ene harddisk ud for at teste den anden og omvendt. Så kan jeg da ikke bare sætte dem i igen og køre videre med raid uden at formatere dem ?

Mvh
Lars Bloch Jensen

tak på forhånd
Avatar billede riversen Nybegynder
01. november 2008 - 16:17 #1
jo, det burde du kunne... dog når du sætter dem i på samme tid igen, så skal du normalt angive, hvilken en du vil replikere data fra, så diskene igen bliver helt ens.
Avatar billede spademand Nybegynder
01. november 2008 - 16:39 #2
nu satte jeg den ene til. Og den kunne computeren ikke starte op fra pga en systemfil der var beskadiget. Den anden fryser lidt en gang imellem men nu scanner den hurtigt igen. Så kan jeg lige teste den og så formatere hvis det er det som der er problemet. Den andne må jeg lige scanne og bytte. Det må vist være løsningen ?

send et svar hvis du vil have point. Og tusind tak !! fantastisk arbejde i laver herinde.
Avatar billede riversen Nybegynder
01. november 2008 - 18:27 #3
Behold dem bare og velbekom.