Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
30. oktober 2008 - 23:03 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Routeren lukker ned

Hejsa, vi har lidt problemer med vores router (tror vi).
Vi kører trådløst med to pc'ere.
Når vi besøger nogle få sider lukker nettet ned og vi tror det er en indstilling i routeren, dog uden at vide det (idet vi ikke aner meget om det).
Bla. Tv2 og google maps lukker den ned for.

Førhen har vi altid kunne få adgang til routeren ved at skrive 192.168 osv. Men det kan vi heller ikke nu..

Er der nogen gode råd, tips eller andet til at vi kommer videre?
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2008 - 09:39 #1
Jeg tvivler stærkt på at den "går ned", men prøv følgende:

Sluk strømmen til routeren i 10 - 15 sekunder.

Et lille minut efter du har givet den strøm igen, skulle den gerne være oppe at køre igen.

Se om ikke det hjælper.

Gør det ikke, så går du i Start > Kør > skriv cmd og tryk enter > skriv ipconfig /all og tryk enter. Nu vil den skrive IP konfigurationen i winduet, og ud for Standart Gateway har du routerens IP adresse, som er den du skal bruge for at tilgå routerens opsætning.

Tilgå routerens opsætning, og gå ind under trådløs netværk. Der skifter du kanalen, for det tyder på at du er udsat for kanalforvirring. Hvis du anvender samme kanal nummer som en af dine naboer, kan netkortet blive forvirret, for hvilken router skal den koble sig til, derfor kanalændringen.

Kan du ikke foretage ovenstående trådløst, må du have et kabel til routeren, og foretage ændringen via kabel.
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 12:25 #2
Jeg har haft slukket for router.. Det plejer at hjælpe når den ellers laver numre.

Når jeg skriver 'ipconfig /all' starter en boks op, men den lukker inden jeg kan nå at se noget som helst?
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2008 - 12:33 #3
Du skal gå i Start > Kør > skriv cmd og tryk enter.

Så bliver boksen der.

I den skriver du ipconfig /all og trykker enter. Så kan du se det.
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 12:43 #4
Nej den forsvinder med det samme!
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2008 - 12:45 #5
Når du i Kør boksen har skrevet cmd, skal du trykke enter eller OK. Så kommer den sorte boks frem.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2008 - 12:49 #6
Kører du XP eller Vista ?
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 12:52 #7
vista
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 12:53 #8
ok, så er den der
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 12:55 #9
Så er jeg inde på routeren (Belkin), men ved ikke rigtig hvad du mener med skifte kanal.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2008 - 13:00 #10
Du skal ind under opsætning af det trådløse net.

Der kan du angive netværkets navn SSID, du kan aktivere det, og du kan afgøre om SSId skal rundsendes eller ej. Desuden kan du vælge hvilken kanal det trådløse net skal køre på.

Hvilken Belkin er der tale om ?
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 13:07 #11
Jeg har nu ændret kanal og for første gang i flere uger kan vi se billeder på tv2. Men google.maps får stadig forbindelsen til at ryge?
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2008 - 13:08 #12
Under Wireless har du da ikke et menupunkt der hedder "Channel and SSID" ?
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 13:09 #13
Jo
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 13:11 #14
Belkin Wireless G Plus, står der på den.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2008 - 13:11 #15
Du må forsøge dig frem, for du skal mindst 2 og helst 5 kanaler væk fra nabonetværk.

Der er som regel et lille program med netkortet, som kan se andre net, og ikke mindst hvilken kanal de anvender. Med dette kan du fastlægge hvilken kanal du skal anvende. Husk dog på, at på nogle netværk, bliver det slukket for routeren, når den ikke anvendes, og derfor kan du blive udsat for forstyrelser.

De fleste routere anvender kanal 11 som default, og derfor skal du holde dig langt væk fra denne kanal.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2008 - 13:30 #16
Evt. kan ministumbler eller netstumbler bruges til at fastlægge hvilke kanaler der er optaget af dine naboer.

http://www.stumbler.net/
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 14:03 #17
Ok, nu virker det på min pc. Jeg skulle så lige spille smart og fortælle manden at det var fikset... Men på hans er der stadig problemer. TV2 vil ikke indlæse billeder og lukker forbindelsen..

Mystisk!
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2008 - 14:08 #18
Hvis din kan, men ikke hans, så fejler netværket intet, og problemet skal findes med hans PC.

Hvad men en opdatering af hans maskine. Der kunne jo være updates som ikke er installeret.
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 14:12 #19
Problemet lå på begge pc'ere, men er nu kun på hans.
Der er nogle tilgængelige opdateringer.

Jeg vil lige indskyde at jeg ikke kan svare tilbage mere nu, skal på arbejde. Vender frygteligt tilbage senere *SS*
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
31. oktober 2008 - 14:12 #20
UPS - der er IKKE nogle opdateringer..
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
06. april 2009 - 19:20 #21
Jeg lukker, bedre sent end aldrig ;)