Avatar billede xxhukkoxx Nybegynder
30. oktober 2008 - 08:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu Understøttelse?

Godmorgen Eksperter,

Er i et lille dilemma som jeg håber nogle af jer kan hjælpe mig med.

Siden jeg installerede Vista har det kørt ad helvedes til. Jo, det virker, men mere gør det sgu heller ikke. Vista pisser mig virkelig af. Jeg har aldrig haft et OS som var så langsomt og ustabilt. Så jeg har besluttet mig for at få Ubuntu istedet. Jeg er overbevist om at hvad som helst er bedre end Vista.

I kan læse her på det her forum hvor meget jeg tuder:D http://dedicatedweirdo.com/node/751

MEN, jeg er usikker på hvad Linux understøtter mht spil og programmer osv.

Her er en liste over de spil og programmer jeg spiller/bruger:

Spil:

NFS Prostreet
BF2
GRID
World of Warcraft
S.T.A.L.K.E.R.
GTA 4
Crysis
Mass Effect
Farcry 2
GT5

Programmer:
Fruity Loops (Meget vigtigt da jeg laver musik)
Sony Sound Forge
Og små programmer som VLC player, winamp, TS, Ventrillo, Steam osv.

Ja, ved godt nogle af spillene ikke er kommet endnu men det er spil som jeg har planer om at købe :)

Har nemlig hørt at man skal have en lille "nørd" i sig for at udnytte Ubuntu helt, så jeg ser det her som min sidste mulighedat spørge jer :)

Lige et sidste spørgsmål som nok er det vigtigste: Hvad med sikkerhed? Firewall, antivirus og anti-spyware. Er der brug for det?

Jeg mener at have læst at Linux kører på Unix og Microsoft kører på NT- et-eller-andet. Man kan vel få en masse snask på sit Ubuntu system, men det ville aldrig kunne komme til at skade systemet? eller hvad?

Tak for jeres tid og for den hjælp som jeg nu må kunne få.

Og undskyld de lange spørgsmål, men jeg har det sådan med computere at jeg vil helst være HELT sikker inden jeg går ind til noget som jeg ikke har en skid forstand på. Ligesom da jeg byggede min egen computer for første gang her ikke for længe siden :D

Men tak på forhånd, skal nok lukke nu.

Hukko

P.S. Er nok på hele dagen så forvent et svar med det samme :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
30. oktober 2008 - 18:07 #1
med hensyn til spil skal du ikke være helt sikker på at de alle kommer til at virke. dog vil de fleste kunne køre tilfredstillende med hjælp fra Transgamings Cedega (www.dedega.com), prøv at tage et kig i deres gaming database for at finde anmeldelser af de spil du nævner.

FL Studio kører tæt på lige så godt på linux som på windows med WiNE - hvilken version bruger du?
jeg selv kører med v7.0 og det kører sådan okay, dog er der nogle gange et mindre problem med at få tegnet vinduerne korrekt

jeg kender ikke status for sound forge og om det kører ordenligt på linux
tjek evt http://appdb.winehq.org

og nej, du behøver nødvendigvis ikke have en lille nørd i maven for at kunne udnøtte ubuntu 100%.

ang sikkerheden så er der som standard inkluderet en ret effektiv firewall i ubuntu, så det er ikke noget problem. antivirus og anti spyware er slet ikke nødvendigt.

linux bygger på de samme principper omkring unix men er ikke "ægte unix" i forhold til f.eks *BSD serien som er en ægte unix.

just my 2 cents

./psycosoft-funware :)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2008 - 18:09 #2
Ubuntu distroen er kendt for at være nem at gå til for almindelige mennesker.
Avatar billede xxhukkoxx Nybegynder
30. oktober 2008 - 18:30 #3
Hehe okay mange tak :)

Jeg bruger Fruity Loops 8.

Og tak for linksne :)
Avatar billede xxhukkoxx Nybegynder
15. marts 2009 - 13:18 #4
Lukket.