Avatar billede dixondk Nybegynder
28. oktober 2008 - 19:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

er mit grafikkort eller skærm i stykker?

hejsa

jeg er ejer af en samsung 913N.. som efterhånder er 3år gammel. en dag ville skærmen ikke vise noget billeder - det eneste der var på skærmen var et lille skilt der skrev "Not Optimum Mode Recommended mode: 1280x1024 60Hz" og så kunne jeg bare ikke komme videre.. den viste ikke engang bios-starten - men ville nogengange gerne vise windows-loader-. siden.

jeg ringede til samsung support der bad mig prøve skærmen på en anden computer. det gjorde jeg så på min bærbar der jo kører med widescreen.. og det ville den gerne vise.. men hvis jeg ændrede til 1280x1024 gik den skærmen igen i sort - og den lille boks fra før kom frem.

jeg har nu skiftet skærm-kabel og pludselig ville skærmen gerne vise bios-starten. og jeg kunne nu starte windows i safe mode og hente de seneste drivere til grafikkortet samt til skærmen.

MEN nu kan jeg ikke ændre til en skærmopløsning over 800x600. hvis jeg vælger 1280x1024 og vælger anvend bliver skærmen sort og popper så frem igen i 600x480..!!

tror i det er mit grafikkort (geforce FX 5500) der er i stykker eller er det min skærm... eller måske begge dele?

Håber der er nogle derude der kan hjælpe mig.

på forhånd tak
Avatar billede rebecca Novice
29. oktober 2008 - 00:36 #1
Hvis skærmen virker fint på anden pc ville jeg da prøve at skifte grafikkortet ud med et andet, evt. lån et hvis du har den mulighed i første omgang
Avatar billede Jensen DK Novice
29. oktober 2008 - 07:24 #2
Prøv med en anden skærm, det er den der styrer opløsningen, så noget tyder på at det halter her.
Avatar billede peet-49 Novice
29. oktober 2008 - 08:40 #3
Jeg er næsten sikker på, det er kortet, ellers ville skærmen ikke skrive, at der ikke er noget signal.
Avatar billede dixondk Nybegynder
29. oktober 2008 - 09:07 #4
tak for jeres kommentarer..

jeg tror jeg prøver at skifte grafikkortet ud og ser hvad der sker. det er efterhånden også lidt forældet.

det er vel også det billigste :)
Avatar billede Jensen DK Novice
29. oktober 2008 - 13:18 #5
Der sker ikke noget ved at sætte et bedre grafikkort i hvis din strømforsyning kan trække det, et Nvidia 7600GS kan køre på ca. 200W.
Avatar billede dixondk Nybegynder
29. oktober 2008 - 19:21 #6
hmmm...

ja så købte jeg et nyt grafikkort...  og det hjalp ikke.. på nær at jeg nu kan køre 1024x768... stadig ikke godt nok...

jeg prøvede at ændre til 1280x1024 men så kom min gamle ven - den lille boks med "Not Optimum Mode Recommended mode: 1280x1024 60Hz". frem igen.

du havde nok ret silbidor - jeg forstod godt nok ikke din sidste kommentar. :)

det er nok min skærm der er stået af.
Avatar billede Jensen DK Novice
30. oktober 2008 - 07:19 #7
Det var bare at hvis din strømforsyning ikke levere strøm nok til dit nye grafikkort så kan du risikere at komputeren ikke starter op, men jeg ved at Nvidia 7600GS kan køre hvis bare at strømforsyningen er på 200W, og ja det kan godt være skærmen der er defekt for det er den der sætter opløsningen til grafikkortet, prøv at låne en skærm af en kammerat, inden du investere.
Avatar billede dixondk Nybegynder
30. oktober 2008 - 08:59 #8
det vil jeg gøre....

tak for hjælpen