Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
24. oktober 2008 - 13:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Skrifttype i pdf-visning

Er det muligt selv at vælge hvilken skrifttype en pdf-fil genereres med?
Jeg anvender TeXnicCenter, som LaTeX editor, og genererer pdf'en derfra.
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2008 - 14:07 #1
<ole>

Så vidt jeg ved, kan du kun bruge:
    \textrm{Skrift med seriffer}
    \textsf{Skrift uden seriffer}
    \texttt{Skrivemaskine tekst}

- plus selvfølgelig formatering med bold, italic, osv. Du kan ikke derudover vælge skriftfamilie

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 16:41 #2
tjek http://www.tug.dk/FontCatalogue/ for en liste af mange frie fonte til LaTeX. Husk at dette har intet med editoren at gøre, da LaTeX i modsætinng til Word er uafhængig af editoren.

Kigger man i .tex-filerne til eksemplerne på nænvte side, kan man se hvordan fontene er aktiveret.

Der står også noget om deet i min LaTeXbog.

Alternativt kan man tjekke xelatex, som er en (La)TeX variant som kan tilgå de fonte du har på dit system direkte (ret blæret på en MAC). Har dog ikke selv prøvet xelatex.

/daleif
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
30. oktober 2008 - 17:48 #3
Endnu en spændende ting. Tak!
Peter