Avatar billede tofuhund Nybegynder
22. oktober 2008 - 15:59 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Blå skærm under installation

Lidt håbefuld kategorisering.

Få ganske få timer siden pakkede jeg en helt ny bærbar ud af emballagen og ville til at sætte den op. Jeg lagde ud med at starte uden CD-ROM for at sikre mig at alt indtil videre var som det skulle være, og blev hurtigt gjort opmærksom på at intet styresystem kunne findes. Godt nok.

Herefter  isatte jeg -ved en fejl- en ikke på forhånd testet hjemme-slipstream af XP (Pro) SP3. Dette førte til en blå skærm under indlæsningen forud for den egentlige installation (lige efter indlæsning af FAT og NTFS filsystemer). Lige før den blå skærm vises i øvrigt i ganske få sekunder en helt sort skærm med en blinkende cursor i øverste venstre hjørne. Dette fænomen har siden gentaget sig hver gang på samme tidspunkt, inklusive forsøg med en noget ældre (og meget brugt) XP SP2 CD. Hvis jeg genstarter uden CD vises en sort skærm med en blinkende cursor, der ikke reagerer på input ud over Ctrl+Alt+Del - jeg bliver ikke længere informeret om manglende styresystem.

Jeg har siden forsøgt at starte med puppylinux (som jeg i virkeligheden absolut ikke er bekendt med) hvor jeg succesfuldt (tror jeg?) har formået at partitionere/formatere harddisken, MEN der er intet ikon for harddisken på skrivebordet ligesom med CD-ROM drevet.

Jeg kunne frygtelig godt tænke mig ikke at skulle sende denne computer tilbage til forhandleren. Forslag?
Avatar billede tofuhund Nybegynder
22. oktober 2008 - 16:02 #1
Jeg har forresten også forsøgt mig med SeaTools, der ikke formåede at finde nogle harddiske overhovedet - men jeg må samtidig erkende at jeg rent faktisk ikke ved hvem der har fremstillet harddisken og ikke kender SeaTools godt nok til at vide hvad jeg burde forvente fra en harddisk der ikke er fremstillet af Seagate.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2008 - 16:42 #2
Det er for mig ikke helt forståelig, hvad du har gang i. Er det sådan, at du kan
boote på en Linux CD og køre normalt med den? Hvis det er sådan, har du så forsøgt,
at lave partitioner derfra? Hvis du har, så er det Linux partitioner, men det du skal
bruge er windows partitioner. Så den går ikke. Intet ikon på skrivebordet? Hvilket
skrivebord? Linux? Har du forsøgt at boote på en original XP?
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2008 - 17:31 #3
"Jeg kunne frygtelig godt tænke mig ikke at skulle sende denne computer tilbage til forhandleren" Det burde du også gøre og så håber jeg at du får en regning for at ha opført dig complet tåbeligt
Avatar billede tofuhund Nybegynder
22. oktober 2008 - 18:41 #4
@jasveg: Puppylinux kan boote fra CD og køre udelukkende i hukommelsen. Dette's ene (muligvis begge) skrivebordsmiljø skulle efter sigende vise fundne drev i nederste venstre hjørne på skrivebordet. Jeg kan kun se CD-ROM drevet. Ikke desto mindre kan begge partitionsværktøjener i distributionen finde og, tilsyneladende, skrive til harddisken. At det der oprettes er Linux-partitioner er underordnet; formålet var at bekræfte at jeg på et eller andet plan havde adgang til harddisken.

Den noget ældre XP2 CD er desuden original.

@helgec: Måske ikke lige det mest hjælpsomme indlæg, men tak for opmærksomheden.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2008 - 19:13 #5
tofuhund,Ja ok, men hvis du har adgang til harddisken, så skulle du også kunne boote fra
din winCD. Kan du ikkke det, er der noget galt. helgec som ved meget mere end jeg, kan
åbenbart se hvad der er gået galt.

helgec - Et surt opstød kan ingen bruge til noget. Foklar venligst spørgeren hvad han
har gjort forkert. Og jeg vil så benytte lejligheden til at lærere noget mere:)
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2008 - 19:15 #6
Ps. Selv er jeg dog ved at være ekspert i slåfejl - forhåbentlig mit svækkede syn?
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2008 - 21:39 #7
Du kan i alt fald prøve 2 ting. Først gå i bios og tryk på "Defaults" og sikrer
dig bagefter, at CD/DVD er 1.boot og HD 2.boot.
Bott derefter op på din winCD. Ved første valg mellem repair og install,
vælg "R" for repair. Du kommer så ind i konsollen, og der skriver du CHKDSK /r/p
og trykker enter. læg mærke til mellemrummet ved /  Så kører windows en scandisk.
Avatar billede tofuhund Nybegynder
22. oktober 2008 - 22:07 #8
Den blå skærm sker inden jeg får den mulighed.

Det der undrer mig mest er, at jeg ikke længere bliver gjort opmærksom på at der ikke findes noget styresystem når jeg starter uden CD. Som om det første forsøg har efterladt spor af et (temmelig ukomplet) styresystem maskinen kan finde.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2008 - 22:19 #9
Hvis jeg forstår dig ret, så starter du computeren, hvorefter du ikke har mulighed
for at trykke på "Enter" eller "F8" alt efter hvad computeren bruger, men bare får
en blå skærm.
Og hvis du prøver at boote på din winCD, så får du også blå skærm, uden muligheder?
Det lyder alvorligt. Har du prøvet at tage batteriet helt fra i 5 min.?
Avatar billede tofuhund Nybegynder
22. oktober 2008 - 22:33 #10
Ikke helt:
Hvis jeg starter uden CD ender jeg efter diagnostics i en sort skærm med en blinkende cursor.

Hvis jeg starter fra en Windows CD påbegyndes indlæsningen af filerne der skal bruges til installationen. Den sidste tekst jeg når at læse er noget i stil med "[...] (NTFS filsystem...)" (så vidt jeg husker er dette lige inden velkomstskærmen i installationsguiden), hvorefter ovennævnte sorte skærm vises i ganske få sekunder efterfulgt af en regular blå skærm i XP stil.

Jeg vil forsøge med batteriet nu.
Avatar billede tofuhund Nybegynder
22. oktober 2008 - 22:49 #11
No dice.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2008 - 23:00 #12
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan forstå problemet, og det undrer mig, at du kunne få
Seatools til at fungere. Prøv at se, om du kan køre en ramtest fra Microsoft.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede tofuhund Nybegynder
22. oktober 2008 - 23:06 #13
Jeg -ved- sådan set ikk- om jeg kunne få SeaTools til at fungere. Det startede, ja, men fandt ingen drev og efterlod mig kun med en Exit mulighed.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2008 - 23:17 #14
Ok så har den ikke kørt, og så kan du formodenlig heller ikke køre en ramtest.
Men du kan da prøve. For hvis der er noget galt med rammene, kommer det aldrig til
at køre. Ellers tror jeg desværre, computeren skal en tur til forhandleren. Til
gengæld, hvis der er ramfejl, er det under garantien.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2008 - 00:31 #15
Her er et program, som kan lave windows partitioner. Hvis du ellers kan køre det.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=125754
Avatar billede Jensen DK Novice
23. oktober 2008 - 07:24 #16
Hvis du har flere ram klodser i så pil dem ud på skift, og kør med en ram klods af gangen.
Avatar billede tofuhund Nybegynder
23. oktober 2008 - 09:03 #17
GParted kører uden problemer og lader mig partitionere og ompartitionere harddisken som det passer mig. Det løser ikke problemet.

Jeg har kun én RAM-klods. Memtest86 rapporterede ingen fejl (bør jeg stadig køre WMD?).
Avatar billede tofuhund Nybegynder
23. oktober 2008 - 09:04 #18
Eh, kan der være tale om manglende SATA-drivere?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 09:15 #19
Det undrer mig meget at du med en ny bærbar ikke også har modtaget en installations-cd - hvad er det da for et mærke vi taler om
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 09:19 #20
hvis du har lavet en partition med gparted er det lige meget under install med sata driver.
så skulle du kunne installere via win xp.

hvad er det for et bundkort

er med på en lytter
Avatar billede tofuhund Nybegynder
23. oktober 2008 - 09:20 #21
Jeg har bevidst bestilt maskinen uden styresystem - hvorfor skulle jeg dog bruge penge på det når jeg nu havde et velfungerende et? Ikke at jeg ikke siden har fortrudt denne beslutning...

http://abook.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=46
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 09:36 #22
Hvis du ingen drivere har fået med må du jo ind og downloade de fornødne drivere og herefter oprette en streamed xp-skive www.helgec.dk/sata.html - muligvis (sikkert) kan du lave det samme trick i BIOS
Hvis vi taler Vista kræves ingen driver
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2008 - 10:54 #23
Den windows CD er vel ikke en OEM, som kun kan køre på den computer den er købt sammen med?
Hvis du er i tvivl, kan du jo forsøgsvis installere en Ubuntu Linux.
Avatar billede tofuhund Nybegynder
23. oktober 2008 - 11:02 #24
Der er ikke tale om en OEM CD (og jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig at dette ville forårsage en blå skærm). Jeg har endnu ikke haft held med nye streamede CD'er, men vi har et par Vista maskiner med tilhørende (ikke OEM) skiver i familien som jeg vil forsøge med når jeg får mulighed. Hvis dette heller ikke lykkes prøver jeg Ubuntu.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2008 - 11:26 #25
OK, det jeg tænkte på, var hvis en OEM ikke ville gendkende harddisken. Jeg har en Packard Bell med 2 DVD,
som indeholder Vista Premium. Jeg prøvede at installere Vista på en ande HD end den som fulgte med PC'en.
Men så frøs installationen (ikke blå skærm). Men installationen kørte igennem på den originale harddisk.
Vista DVD'erne hører til maskinen som OEM. Men det er jo så ikke dit problem:)
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2008 - 11:34 #26
Ps. Fortæl nu nøjagtig, hvad det er for en computer, som treatmenice efterlyser. Forøvrigt undrer det også
mig, hvis du ikke fik en CD med driver, når du køber en PC uden styresystem. Når du får styresystem på,
skal du jo "på jagt"
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 11:38 #27
Som du beskriver det med BSOD som er et helt igennem Microsoft fænomæn kan det KUN relateres til RAM og / eller FILSYSTEM
Prøv at downloade og brænde www.helgec.dk/unik.iso skal brændes som bootimage se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html
boot op på den cd og kør en gang killdisk www.helgec.dk/killdisk.html nu bør du ikke længere få BSOD
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 11:47 #28
ABook® 1580W Software
Microsoft® Windows Vista 32 Bit

Microsoft® Windows XP Home*
Microsoft® Windows XP Pro*
*(Begrænset understøttelse, spørg din forhandler
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2008 - 11:57 #29
Hvad er nu det for info? Er kims og tofohund den samme?
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2008 - 12:04 #30
Rettelse: kimz og tofuhund.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 12:33 #31
Nej det er den mode fofuhund henviser til, der er en begrænsning i understøttelse til XP, vil tro det er driver understøttelse.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 12:34 #32
tofuhund :)
Avatar billede tofuhund Nybegynder
23. oktober 2008 - 12:49 #33
@jasveg: Jeg antog helgec mente en OS CD. Der fulgte skam en driver CD med (der åbenbart er beregnet til Vista). Derfra fik jeg navnet på SATA driveren, som jeg for en sikkerhedsskyld hentede fra Intels hjemmeside.

@helgec: Efter trin 1 (Start computer...) får jeg en "No drives found, aborting installation" meddelese efterfulgt af en "File not found" fejl i stedet for den markerede tekst i fig. 2.

@kimz: Maskinen er købt gennem Laptop4u der tilbyder alt fra XP Home til Vista Ultimate som (præinstalleret) tilbehør.

http://www.laptop4u.dk/abook-baerbare.html

- Intel® Cantiga PM45 ICH9M Chipset
- Intel® Core 2 Duo CPU - Centrino2
- Intel Core 2 Duo 64bit 2,0GHz T5800
- ATi Radeon HD3400 256MB
- Intel® 5300 Wifi 450MBit, 1GBit LAN
- 2048MB DDR2 RAM PC800
- 120GB SATA 7200RPM 8MB Cache Harddisk
- SuperMulti DVD-RW DualLayer
Det er det tætteste jeg kan komme på en optegnelse. Jeg kender ikke navnet på bundkortet og synes ikke at kunne finde det nogen steder.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2008 - 13:02 #34
Jjeg ved heller ikke, hvad bundkortet på min Packard Bell hedder. Everest home skriver,
at bundkortet er ukendt. Så det er vist ikke ualmindeligt med færdig samlede maskiner.
Jeg ærgrer mig over at jeg købte en færdig samlet. Den anden jeg har, samlede jeg
selv. Man får mere for pengene, og så ved man hvad man har. Men det er jo også meget
nemmere med en stationær.
Avatar billede tofuhund Nybegynder
23. oktober 2008 - 13:10 #35
Jeg samlede også selv min stationære. Jeg har i virkeligheden kun bærbar af nødvendighed; jeg bryder mig på ingen vis om dem.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 13:30 #36
Figur 2 ? i hvilket link? er først tilbage efter kl. 15:00
Avatar billede tofuhund Nybegynder
23. oktober 2008 - 15:04 #37
killdisk-guiden. Teksten på billedet læser:
"MSCDEX Version 2.25
Copyright (C) Microsoft Copr. 1986-1995. All rights reserved.
        Drive D: = Driver MSCD001 unit 0"
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 15:27 #38
Ved A:\> prompten skal du skrive
d: -> enter
killdisk.exe  -> enter

osv
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 20:50 #39
Er alting bare gået i stå, eller????
Avatar billede tofuhund Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:16 #40
Det var hvad jeg forsøgte, samt en hel masse andre drevbogstaver. CD-ROM drevet findes ikke.

På den anden side har jeg netop afsluttet en installation af Vista uden det mindste problem.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 21:23 #41
OK!
Avatar billede tofuhund Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:42 #42
Jeg ville have foretrukket XP pga. vanesag, men i sidste ende er det vel bare et spørgsmål om en uundgåelig overgangsfase. Vista er et acceptabelt alternativ.

Hvis alle smider et svar forsøger jeg at uddele point snarest muligt. Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 21:47 #43
Jeg samler ikke point, men hvad gik galt med den SATA streaming??
Avatar billede tofuhund Nybegynder
23. oktober 2008 - 22:12 #44
Guderne må vide det. Jeg har siden forsøgt med samtlige XP CD'er (med undtagelse af den første der for længst er destrueret) samt den Ubuntu distro jeg downloadede blot for at se om det ville virke. Som forventet får jeg mulighed for at starte Ubuntu installation (jeg har vel at mærke ikke forsøgt at starte den) men der er ingen ændring ved XP.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. oktober 2008 - 22:15 #45
Efter som jeg ikke har bidraget til løsningen, skal jeg heller ikke have point:)
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 23:19 #46
hvis du slår UAC fra og bliver superadministrator i vista kører den stort set som xp. min 32 bit kører formidabelt og måske skulle jeg snart prøve 64 bit igen - jeg har begge 2.
Avatar billede tofuhund Nybegynder
25. oktober 2008 - 22:22 #47
Ja, UAC var noget af det første jeg slog fra.