Avatar billede anwla Nybegynder
20. oktober 2008 - 07:23 Der er 3 kommentarer

Oprettelse af forbindelse til internettet via kabel og trådløs

Kære eksperter,

Jeg har for nylig investeret i en HP Mini som jeg er meget glad for. Jeg ejer i forvejen en stationær pc som er tilsluttet internettet via kabel. For også at kunne bruge min bærbare pc har jeg så anskaffet mig trådløst internet.

I den forbindelse har jeg en række spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med at få afklaring på.

1. Da jeg ikke har wireless card i min stationære PC er jeg nødt til fortsat at bruge kabel til denne. Men da kabelet også skal i det trådløse netværk, så mangler jeg en måde og dele dette på. Der er kun et enkelt stik til rådighed. Nogen som har forslag til dette?

2. Jeg har store problemer med at komme på nettet i det hele taget på min HP Mini. Som udgangspunkt har jeg forsøgt mig blot med kabelet. I Windows Vista vælger jeg ”Oprette forbindelse til internettet” dernæst vælger ”Bredbånd (PPPoE), men da jeg hverken har brugernavn eller adgangskode på min forbindelse så virker det selvfølgelig ikke. Det skal tilføjes at jeg bor på kollegium og derfor ikke kender disse oplysninger. Jeg mindes ikke skulle indtaste dette da jeg første gang oprettede forbindelse til nettet via min stationære PC som kører XP. Er der ikke andre muligheder for oprettelse af en internetforbindelse?

3. Som sagt har jeg også købt et trådløst netværk - der er tale om en D-LINK model DIR-615. Til dette produkt medfølger der software til oprettelse af trådløs internetforbindelse. Derudover medfølger anvisninger som jeg følger grundigt. Dvs. at jeg tilslutter et blåt Ethernet WMA kabel til en LAN port på det trådløse netværk som jeg derefter forbinder med min bærbare PC. Dette gør at LED lampen lyser konstant grønt. Dernæst tilføjer jeg internetkablet til den tilsvarende port på det trådløse netværk. Dette gør at WAN LED lyser grønt.

Softwaren fra D-LINK beder mig dernæst vælger internet forbindelse type. Den foreslår ”Dynamic IP Adress” hvilket jeg vælger. Dernæst vælger jeg navn og ”auto select” af ”channel” og slår ”encryption” fra.  Derudover lyser dioden længest til højre konstant rødt, jeg er ikke klar over hvad denne repræsenterer.
Dernæst checker softwaret min ”internet connection status”. Dette resulterer i at jeg modtager beskeden:

”A problem has occurred when trying to access the Internet. Please check your DSL/Cable connection and verify your internet connection settings.” Længere kan jeg derfor ikke komme ad den vej.

I “Netværks- og delingscenter”-et vises den trådløse jeg har navngivet som følgende: Forbindelsen er ”Lokal” og hastigheden er ”36.0 Mbps” og signalstyrken er meget god. Der er dog et gult udråbstegn ved forbindelsen og til tider popper ”Opret forbindelse til Bredbåndsforbindelse” op og beder mig udfylde de data som jeg ikke har.

Mange tak for hjælpen.

Mvh

Andreas
Avatar billede nva Praktikant
20. oktober 2008 - 09:39 #1
Måske kan denne tegning inspirere dig http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp
Avatar billede anwla Nybegynder
20. oktober 2008 - 13:04 #2
det kan den da helt bestemt. Mange tak! Nu mangler jeg blot at kunne få forbindelse til internettet fra min bærbare.
Avatar billede anwla Nybegynder
20. oktober 2008 - 13:05 #3
dvs. punkt 2 og 3