Avatar billede webroel Nybegynder
19. oktober 2008 - 12:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar

Jeg står foran et køb af ny bærbar, da den gamle efterhånden har flere dårlige timer end gode.

Nu er spørgsmålet så bare, hvad skal jeg købe?

Computeren vil primært blive brugt til studierelevante emner, men skal dog også kunne trække lidt spil en gang i mellem. Spillene er ikke specielt krævende rent grafisk, da vi primært snakker Football Manager og lignende...

Jeg er dog rimelig interesseret i et ordentligt batteri, da jeg jævnligt vil bruge computeren i forbindelse med studie, og det er en smule irriterende at være afhængig af strøm.

Som studerende er der jo ikke uanede mængder af kapital til rådighed, men jeg ligger med et budget der siger omkring de 7000.

Alle inputs modtages... Meget gerne info om, hvilke mærker jeg skal undgå/foretrække...
Avatar billede webroel Nybegynder
19. oktober 2008 - 15:49 #2
Har du selv erfaringer med nogen af mærkerne?

Min nuværende bærbar er i samme serie som nummer 2 (Acer TravelMate), og specielt batteriet har jeg ikke været tilfreds med. Computeren er ca 1½ år gammel, og batteriet kan nu ved almindelig tekstbehandling ikke holde i en time uden strøm.

Den første ser rimelig fornuftig ud, men jeg kender intet til Asus!?
Avatar billede haverslev Novice
19. oktober 2008 - 16:10 #3
Ang. batteri, så er det meget normalt at dagens batterier på bærebare kun holder ca.1½ - 2 år. Når batterierne er samlet osv. på fabrikkerne, så begunder batterierne en ganske naturlig nedbrydnings proces.
Det er f.eks også beskrevet her i zepto linket, side 10/10
ftp://ftp.zepto.dk/UserGuides/Discontinued_Models/Znote6615WD/6x15WD_UserGuide_DK.pdf

Jeg har tidligere haft gode erfaring med ASUS bærebare, og har også haft en Acer travelmate, men har dog ingen af dem selv pt. - jeg har en IBM T60 og Fujitsu-Siemens Amilo.
Min Amilo står til snarlig udskiftning og den vil højst sansynlig blive erstattet af en Asus G71V.

Kender en der for ikke så længe siden, købte en Toshiba Satellite X200-20T - det er en lækker maskine og han har ikke haft problemer med den.
Avatar billede webroel Nybegynder
19. oktober 2008 - 16:24 #4
Asus og Toshiba computerne er hermed noteret :)
Avatar billede haverslev Novice
19. oktober 2008 - 16:42 #5
Min søn købte for ca.1½ år siden en Zepto 6625WD - den er også en fin maskine, men når kan f.eks spiller Call of Duty4, så bliver den meget varm.
Han har derfor købt en kølestander til den:
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=3295

http://www.zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=636
Avatar billede webroel Nybegynder
19. oktober 2008 - 16:56 #6
Zepto var også med i mine overvejelser på et tidspunkt, jeg er dog gået lidt fra dem igen, da jeg sad og legede lidt med en af mine venners Zepto maskiner... Kan dog ikke helt sætte en finger på, hvad det var jeg ikke var så begejstret for...
Avatar billede pazau Nybegynder
21. oktober 2008 - 01:00 #7
Altså efter mine erfaringer, så skal Acer gernes undgås. De går tit i stykker og det tager nemt 4 uger før du får den igen.

Jeg har selv en HP dv6645eo, og den kører strålende med Linux Ubuntu 8.04 som styresystem. Den holder ca. 2-3 timer, selvom den har dobbeltkerneprocessor, 2GB ram, 128MB grafikkort, 160GB SATA harddisk.

Af fine mærker kan nævnes: HP, Asus, MSI, IBM eller Lenovo, og Alienware. Sidstnævnte producrer udelukkende bærbare til krævende spil, og koster gerne op med 17.000.kr.
Zepto kan jeg som udgangpunkt ikke anbefale, da de bliver utroligt varme - kun Acers Ferrari modeller bliver varmere.
Avatar billede haverslev Novice
21. oktober 2008 - 08:00 #8
Acer går ikke mere i stykker end andre bærebare, acer er den anden største producent af bærebare og vil derfor i sig selv, andelsmæssigt have flere der går i stykker, end f.eks MSI.
Alienware er siden 2006, blot en DELL i gamer udgave og i en anden indpakning
Avatar billede webroel Nybegynder
21. oktober 2008 - 12:12 #9
@haverslev: Jeg havde umiddelbart besluttet mig for at anskaffe mig den Asus du foreslog i starten af denne tråd (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=462975&alwaysShowSpecs=1), men så faldt jeg over en anmeldelse af den på laptopworld.com, hvilket fik mig til at afvente lidt.

Jeg går ud fra, at det er stort set den samme computer (Asus M51):

http://www.laptopworld.dk/Anmeldelser/Baerbare/453-asus-m51-fraek-let-og-fristende-multimedia-maskine.html

Igennem anmeldelsen bliver maskinens ydre flere gange nævnt som plastik, og i konklusionen står der ligeledes under negative ting: "Virker meget ”plastik” billig".

Jeg er derfor lidt i tvivl om, hvor holdbar maskinen overhovedet er?! Jeg vil i studiemæssig sammenhæng medbringe computeren, og derfor ønsker jeg ikke en bærbar der går i stykker i løbet af ingen tid.

Kan du af- eller bekræfte anmeldelsens påstand ang. dette "plastik"? (læs evt. blot konklusionen)
Avatar billede haverslev Novice
21. oktober 2008 - 13:09 #10
Jo de første modeller af Asus kunne betegnes lidt "plastik" agtigt, men kvaliteten er blevet bedre. Materiale kvaliteten vil jeg sige, at det er på samme niveau som f.eks Zepto / fujitsu-siemns
Avatar billede pazau Nybegynder
21. oktober 2008 - 17:00 #11
Webroel: En HP Pavilion er også et godt køb, både mht. til kvalitet og pris.
Avatar billede kox Nybegynder
21. oktober 2008 - 18:09 #12
Må man foreslå en Apple... Den nye Macbook er superfed (skriver på min som er ca. 4 timer gammel), kvaliteten er i top. Kabinettet er lavet af en klump aluminium, den er stiv som ingen anden bærbar jeg har set.
Der er en anstændigt grafikkort. Desværre er den en smule over dit budget, og specifikationerne fås billigere, men til gengæld... WOW!!
Avatar billede webroel Nybegynder
21. oktober 2008 - 18:45 #13
HP har jeg også været inde omkring på et tidspunkt, og jeg overvejer skam stadig en HP :)

Ang. Apple, så bliver det ikke det jeg køber. Som du skriver ligger den over mit budget, og da jeg prioriterer kraft højere end design, så er en Apple for dyr... Men flot er den da, og tillykke med dit eget køb :)