Avatar billede edbtumpen Nybegynder
18. oktober 2008 - 18:37 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

PC vs. MAC

Hej!

Jeg skal have mig en ny bærbar.

Men hvad skal jeg vælge PC eller MAC?

Har indtil nu haft pc med henholdsvis XP og Vista. Vista synes jeg måske ikke så godt om - meget langsomt.

Men hvordan med MAC, virker det? HVordan er det i forhold til PC?

Vigtigt er dog, at jeg kan anvende de normale programmer under Microsoft Office, idet det er programmer jeg bruger på jobbet.

Men hvad vil i råde til og hvad skal jeg være opmærksom på?

PÅ forhånd tak
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. oktober 2008 - 19:51 #1
Det med Office skulle nok kunne lade sig gøre: http://www.microsoft.com/mac/default.mspx
Avatar billede pazau Nybegynder
18. oktober 2008 - 20:19 #2
Du kan også købe en god bærbar på www.fcomputer.dk uden OS, derefter henter og installerer du Ubuntu som er gratis. Den har OpenOffice hvilket understøtter dokumenter og andre filer oprettet i Microsoft Office.

En guide til hvorfor Linux er bedre: http://www.whylinuxisbetter.net/index_da.php?lang=da
En guide til at komme igang: http://ubuntu.linuxin.dk/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. oktober 2008 - 20:32 #3
I et vist omfang understøttes Microsoft Office formater: http://www.version2.dk/artikel/8747
Avatar billede sleeper Nybegynder
18. oktober 2008 - 20:37 #4
Avatar billede sleeper Nybegynder
18. oktober 2008 - 20:39 #5
JEg kender ikke så meget til MAC, men der skulle hvis være lidt hurtigere, men det koster også det ekstra, så hvis du bruger de ekstra penge MAC koster, til at købe en Vista maskine med mere kraft, kunne jeg forestille mig, at du for samme kroner kan få en tilsvarende hastighed i windows.
Avatar billede pazau Nybegynder
18. oktober 2008 - 20:58 #6
Linux er ikke for nybegyndere af en computer. Men Ubuntu er godt på vej til at blive den første distribution til disse brugere.
Linux er slet ikke så svært - det er bare anderledes.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. oktober 2008 - 10:44 #7
Jeg bruger mac, og jeg kan kun anbefale det! Det er en myte at mac skulle være dyrere end pc. Prøv at tage specifikationerne fra en mac og find en tilsvarende computer hos Dell. Prisforskellen er højst på få hundrende kroner og kvaliteten af materialer og design er altså væsentligt bedre på en mac. Dét der ikke findes er en low-end mac med langsomt hardware til en meget billig pris, så hvis du leder efter en bærbar til 4-5000 kr., så finder du den ikke hos Apple.
Microsoft Office findes i en ganske fremragende udgave til mac. Hvis du spørger mig så er den bedre end Windows-versionen. Interessant nok kom de første udgaver af Microsoft Office kun til Mac, og det var først med version 3 at der kom en PC-version. Se også her: http://www.microsoft.com/mac/
De fleste andre programmer har også en mac-version.

Til linux findes der ingen microsoft office og der er desværre heller ikke rigtig nogle andre kontorpakker som kan udfylde mere end de mest basale behov. Det er også lidt off-topic når der bliver spurgt til PC vs. Mac.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. oktober 2008 - 10:45 #8
Linux er i øvrigt vanvittigt svært i nogle sammenhænge. At installere drivere kan de færreste finde ud af og opsætningen af det grafiske brugermiljø kan også være noget af en prøvelse, hvis det ikke virker af sig selv til at starte med. Lad være med at kaste dig ud i det, hvis du ikke på forhånd har erfaring eller kender en som har...
Avatar billede pazau Nybegynder
19. oktober 2008 - 13:50 #9
Schwarz84:

Det er rigtig at det er lidt off-topic. Men andre forslag end lige betalte og lukkede styresystemer kan jo også være en løsning.
Ubuntu version 8.04 - som er den nyeste indtil i slutningen af oktober, er god og brugervenlig. Selv gør jeg flittigt brug af Linux Ubuntu, og version 8.04 er brugervenlig nok til at de fleste kan følge med.

Derudover har Ubuntu lavere systemkrav, og man kan teste om systemet virker på computeren ved først at køre en live-CD. Næsten alle populære programmer du betaler for, kan du gå gratis i et program der ligner det du betaler for..

Umiddelbart kan jeg i øjeblikket kun referere til dette link.
http://www.whylinuxisbetter.net/index_da.php?lang=da
Avatar billede sleeper Nybegynder
19. oktober 2008 - 18:32 #10
Jeg er ikke enig med priserne

Apple 13" 2.0 GHZ 4 gb ram 250 gb harddisk - pris 11069
http://store.apple.com/dk/configure/MB466DK/A?mco=MTkzOTI4OA

Dell XPS 13.3" 2.0 GHz 4 gb ram 250 gb harddisk - pris 8100
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=dk&cs=dkdhs1&kc=NRS13301&l=da&m_30=111796&oc=N10X3309&rbc=N10X3309&s=dhs

For mig at se er det en kæmpe prisforskel

Det er selvfølgelig ikke en helt rigtig sammenligning, da Apple bruger DDR3 og Dell stadigvæk kører med DDR2, men jeg vil ikke mene at DDR3 er 3000,- mere værd på nuværende tidspunkt

Men du kan til gengæld opgradere Dell'en til en 2.4 GHz processor, og så er den stadigvæk billigere en Apple
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. oktober 2008 - 23:38 #11
pazau: Jeg ved udmærket hvad Linux er og når der ovenikøbet tydeligt bliver sagt at den skal køre MS Office, så kan jeg ikke rigtig forstå at du bliver ved med at spamme denne tråd.

sleeper: Ok, det er så fordi Apple tager sig voldsomt godt betalt for hardware-ændringer i forhold til standardkonfigurationen. Det kan vi diskutere fra nu af og til dommedag. Om det langt hurtigere bundkort og RAM synes jeg i hvert fald er prisforkellen på de 1700 kr. værd. Det må være op til spørgerens egen vurdering.

Kort skrevet, så er fordel ved mac: Kvalitet, hastighed, ingen vira, design og brugervenlighed.
Måske er ulempen så prisen. Man må jo så selv vurdere om ovenstående er prisen værd. Det mener jeg klart at det er, og jeg er vist den eneste der at prøvet at bruge en mac her...
Avatar billede pazau Nybegynder
20. oktober 2008 - 00:10 #12
Schwarz84:
OpenOffice er et alternativ til Microsoft Office, tilmed gratis. Programmerne der kører under OpenOffice kan stort set det samme - hvis ikke funktionerne i Openoffice er bedre.

Jeg kan ikke se hvorfor alternativer ikke kan nævnes. Openoffice kan håndtere samme filtyper - endda flere en Microsoft Office.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2008 - 08:38 #13
pazau: Du har øjensynligt ikke læst http://www.version2.dk/artikel/8747 - OpenOffice er ikke en 100% erstatning for Microsoft Office.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
20. oktober 2008 - 18:06 #14
pazau: Det er fuldstændig ligegyldigt med kvantiteten af filtyper der kan håndteres, det er kvaliteten det kniber med. Open Office kan på nuværende tidspunkt ikke eksempelvis skrive Office XML filer og understøttelsen af makroer er så basal at det ikke er brugbart. Derudover mangler fuldstændig en kalender/mail applikation til erstatning for Outlook. Det er fuldstændig korrekt at man sagtens kan skrive sin festsang til moster Oda og alle mulige andre ting i OpenOffice. Jeg bruger selv blandt andet OpenOffice og til privat brug kan jeg kun give dig ret i at det i de fleste tilfælde kan erstatte Microsoft Office, men den holder altså bare ikke når det skal fungere sammen med et Microsoft Office setup i professionel sammenhæng.

Du må godt nævne alternativer, men det her har altså udviklet sig til træls spam i en tråd hvor der bliver spurgt til fordele og ulemper ved to helt andre systemer. Jeg kan selv godt lide BSD og jeg kan såmænd også godt lide en Guinness fadøl, men der er ikke meget vejledning i at at lave en masse indlæg om det i den her tråd...
Avatar billede pazau Nybegynder
20. oktober 2008 - 19:59 #15
Erikjacobsen:

Nej den har jeg ikke læst, jeg har derimod læst andre anmeldelser.

Schwarz84:

Okay.
Avatar billede edbtumpen Nybegynder
06. november 2008 - 21:29 #16
LUKKES