Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. oktober 2008 - 13:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg et udtræk af bestemte data?

Hej hajer. ;o)

Jeg er på begynderstadiet her - HELT grøn og u-erfaren og har muligvis brug for, at få evt. hjælp skåret ud i pap og bøjet i neon.

Jeg er for sjov begyndt at lære Access og kende, og har lavet mig en lille database over nogle fiktive klubmedlemmer.

Navn | Telefonnummer | Adresse | Postnummer | By | Mailadresse

Jeg har også fundet ud af at oprette nøgle simple forespørgsler og endda fået lavet en formular til indtastning af nye medlemmer.

Der er indtil videre HELE otte medlemmer i klubben, men det forventes at antallet vokser betragteligt - nærmest til det uoverskuelige. :o)

Jeg forestiller mig en dag få brug for, at sende en mail til alle på én gang (Bcc) og får derfor brug for en tekstfil med alle mailadresserne. De skal i denne forbindelse være listede, som semikolon separerede værdier, da det jo er det som gør det nemt.

Kan det lade sig gøre at få Access til at "fremstille" den tekstfil, med semikolon separerede mailadresser?
Avatar billede mugs Novice
15. oktober 2008 - 14:15 #1
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. oktober 2008 - 15:06 #2
Hej mugs - og tak for svar.

Jeg har betalt de 5 point for at se artiklen, men endnu ikke nærstuderet den og ved derfor ikke om jeg nu spørger dumt.

Hvis nu sagen er den, at de semikolon separerede mailadresser skal overføres til en anden computer, hvorfra der så skal sendes mail - kan det så lade sig gøre?

Og hvad nu hvis mailprogrammet er et andet end Outlook?
Avatar billede mugs Novice
15. oktober 2008 - 15:37 #3
Der er ingen dumme spørgsmål!

Jeg har ikke prøvet at overføre koden til en anden PC. Det er kun at eksperimentere med det. Fungerer det ikke får du blot dine point tilbage.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. oktober 2008 - 16:24 #4
Problemet er netop at jeg har eksperimenteret en hel del med det og ikke kan finde ud af det.

Men jeg er i tvivl om hvorvidt du forstår mig rigtigt... Du tale om at overføre "kode" - jeg taler om at få lavet en tekst-fil, med semikolon separerede mailadresser, som jeg så kan overføre om nødvendigt.

Det handler altså om at få lavet en tekstfil, mere ned det handler om hvad jeg kan ved at følge din artikel.

Et gammelt ordsprog siger; "Man skal ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt".
I overført betydning vil jeg i den forbindelse nævne, at så længe du ikke har FÅET pointene, så kan det ikke blive aktuelt jeg skal have dem tilbage.

Du får point når/hvis jeg synes du skal have dem - ikke før. En anden kunne jo komme forbi med, - og forklare mig løsningen - ik'. ;o)
Avatar billede mugs Novice
15. oktober 2008 - 20:53 #5
Jeg forstår iokke hvad du vil med en tekstfil. Denmne kode sætter dig istand til på en liste i din formular, at vælge een eller flere adresser, overføre dem til et adressefelt adskilt med ; og starte Outlook:

Private Sub Kommandoknap0_Click()
Dim Itm As Variant
Dim txt As String
Dim VARa As Variant
If Me!Liste1.ItemsSelected.Count > 0 Then
For Each Itm In Me!Liste1.ItemsSelected
txt = txt & Me!Liste1.ItemData(Itm) & "; "
Next Itm
txt = Left(txt, Len(txt) - 2)
End If
Me!FLDemail = txt
VARa = txt
End Sub
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. oktober 2008 - 00:53 #6
Nej, - det begynder at gå op for mig, at du ikke forstår det. Men så må jeg enten vente på en som gør det eller afslutte spørgsmålet med uforrettet sag.

Spørgsmålet var:
"Kan det lade sig gøre at få Access til at "fremstille" den tekstfil, med semikolon separerede mailadresser?"
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. oktober 2008 - 18:44 #7
Er der andre løsninger, eller andre som har løsninger?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. oktober 2008 - 00:17 #8
hmmm... så findes den løsning nok ikke.

Tak for indsatsen mugs. ;o)