Avatar billede dkmike Nybegynder
14. oktober 2008 - 15:42 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

.pdf filer i en Access database

Hej eksperter.

Jeg har et par spørgsmål ang. Access databaser
:
1.    Hvordan sikre man sig, at links i en Access database virker?
a.    Eks.; jeg vil gerne basere databasen på et specifikt nummersystem men alle vores oplysninger ligger i .pdf dokumenter. De dokumenter vil vi gerne linke til.
b.    Kan man gøre det, og stadig ændre navnet på .pdf filen og linket fortsat virker? (som det ikke gør i Word hvis man gør det

2.    Kan man "lægge" .pdf filer "ind" i en Access database således at alle dokumenterne findes under Access databasen og man linker "intern" i databasen?

3.    Hvordan kunne man, smartest, lave sådan en struktur med en Access database?

Håber I kan hjælpe

Mvh
dkmike
Avatar billede w13 Novice
14. oktober 2008 - 15:52 #1
Hvis du begynder at lægge filer i din database, vil den hurtigt fylde meget, og især Access begynder at performe rigtig dårligt, når den størrelse når bare lidt op.

Så du vil få meget mere ud af at linke til filer på serveren i stedet.

Nogle undlader helt at gemme noget som helst i databasen.

Lad os sige, at hver bruger skal have et pdf-dokument tilknyttet. Når der uploades et PDF-dokument til en bruger, omdøbes det til [brugerens id].pdf - dvs. f.eks. 15.pdf, hvis brugerens id er "15".

Derved kan du undersøge, om PDF'en findes, ved at lede ud fra id'et.
Avatar billede w13 Novice
14. oktober 2008 - 15:52 #2
*og sådan sparer du en masse databaseplads.
Avatar billede terry Ekspert
14. oktober 2008 - 18:25 #3
If you have a link to a file then the link contains the file name and re-naming the file will consequently make the link invalid. And this will apply to "almost" any program not just Access.
Avatar billede w13 Novice
14. oktober 2008 - 18:57 #4
Så skulle du i hvert fald have 2 felter: et med filens rigtige navn og et med filens "falske" navn.
Det falske er så det navn, der benyttes. Når man skriver det på siden, ledes der efter det i databasen, og det rigtige navn ud for det falske åbnes. På den måde kan man sagtens skifte det falske.
Avatar billede terry Ekspert
14. oktober 2008 - 19:51 #5
If a user alters the filename in explorer how will Access know that?
Avatar billede w13 Novice
14. oktober 2008 - 20:10 #6
Det vil det selvfølgelig ikke. Filer skulle da kun omdøbes gennem Access for at systemet holder. =) Ellers ville det ikke holde, nej.
Avatar billede dkmike Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:13 #7
Hmm, jeg tror jeg er med på hvad jeg ikke skal gøre, det er værre at så finde ud af hvad jeg skal gøre.

Hvis I smider et svar begge to, så deles I om de 200 point. Cool?

Mvh
dkmike
Avatar billede terry Ekspert
24. oktober 2008 - 08:13 #8
If you have a link to you PDF files which are in a folder on a netword drive then you could use Windows security so that everyone has read access to that folder but only administrators have write access. That way you can stop people re-naming/deleting the files.
Avatar billede dkmike Nybegynder
24. oktober 2008 - 10:52 #9
Hvordan deler man point ud således at I får 100 hver?
Avatar billede terry Ekspert
24. oktober 2008 - 11:03 #10
first you need and answer from w13 and then you should be able to select each user in turn and give them the points you want.
Avatar billede dkmike Nybegynder
24. oktober 2008 - 12:45 #11
Grand - thanks!

w13 smider du lige et svar?

dkmike
Avatar billede w13 Novice
24. oktober 2008 - 18:59 #12
:)
Avatar billede meiland Mester
28. oktober 2008 - 15:18 #13
Hej !

Kik på http://www.makeiteasy.dk/Home.asp?ContentID=30&MenuItemID=42
og find shell execute.

Det løser vist dit problem.
Avatar billede terry Ekspert
28. oktober 2008 - 15:36 #14
shell execute only opens a specific file type with the associated program, for example PDF with Acrobat, it doesnt stop users altering the file name etc
Avatar billede w13 Novice
28. oktober 2008 - 17:38 #15
dkmike?
Avatar billede dkmike Nybegynder
29. oktober 2008 - 19:56 #16
Tak for hjælpen!

dkmike
Avatar billede terry Ekspert
29. oktober 2008 - 20:04 #17
selv tak
Avatar billede w13 Novice
29. oktober 2008 - 20:06 #18
Tak for point!