Avatar billede aceo1 Nybegynder
13. oktober 2008 - 11:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder som vikaransat

Jeg har været ansat gennem et vikarbureau i et itfirma i små 6 måneder på deltid.

Jeg har noget ringere vilkår end kollegaer og får også lavere løn.

Firmaet kan dog ikke ansætte mig pga. klausul i kontrakt, som giver kæmpebøde, hvis de går udenom bureauet.

Er sådan en klausul lovlig? Har jeg nogle rettigheder eller lign., som kan ændre mine vilkår?

Jeg vil gerne beholde jobbet, men det er ikke holdbart med de nuværende vilkår.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. oktober 2008 - 12:59 #1
En fagforening, PROSA måske, kan svare på alt det. Selv om du ikke er medlem hos PROSA, så plejer de at være flinke til at læse en ansattelseskontrakt, og give lidt råd i den anledning.
Avatar billede jan-nielsen Nybegynder
18. oktober 2008 - 20:07 #2
Jeg kan ikke se hvorfor klausulen skulle være ulovlig ?
Det er en fuldstændig almindelig klausul - og i sig selv rimelig nok. For hvis du bliver fastansat af it-firmaet, har vikarbyroet jo skaffet dem en god medarbejder, og det fortjener de penge for. Normalt er det en meget dyr, besværlig og ikke mindst risikabel proces at rekruttere en medarbejder - og det er it-firmaet sluppet for. Så hvis firmaet skal betale vikarbyroet en 30-40.000 kr. for det, er det helt OK.

Det er også normalt at du som konsulentansat har ringere VILKÅR end kollegaerne. F.eks. typisk et kortere opsigelsesvarsel. Eller at du ikke får løn under sygdom - eller lignende.

Men du skal som vikar / konsulent som udgangspunkt have det dobbelte i timeløn, i forhold til hvad dine kolleger får. Netop for at kompensere for ovenstående. Så hvis du ikke får det, er du blevet snydt.

For mig lyder det, som om du skal sige til it-firmaet at de skal tage sig sammen og betale til vikarbyroet. Det er også noget pjat at de ikke har råd. Se på flg. regnestykke:
- Du får måske 160 kr. i timen
- Dvs. it-firmaet betaler konsulentfirmaet 275-300 kr. pr. time
- Hvis du bliver fastansat, skal du måske have 200 kr. pr. time
- IT-firmaet sparer altså 75-100 kr. i timen
- Hvis de skal betale 40.000 til vikarbyroet, er det tjent hjem på 3 måneder, og så har de fået en god medarbejder gratis

- så hvis it-firmaet siger at de "ikke kan ansætte dig pga. kæmpebøde", er det dem som er nogle vrøvlehoveder.
Avatar billede aceo1 Nybegynder
19. april 2009 - 11:05 #3
.