Avatar billede madsing Nybegynder
07. oktober 2008 - 13:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Dato med bindestreg

Hej,

Jeg har et nogle dato felter i excel som ser således ud: 05.12.09 som jeg gerne vil have lavet til 05-12-09.

Er det muligt at lave formatpensel til dette?

Mvh

Mads
07. oktober 2008 - 13:15 #1
Brug søg og erstat i stedet.
Marker cellerne - vælg Rediger->Erstat - erstat punktummer med bindestreg.

Det kan ikke gøres med formatpenslen. Formatpenslen ændrer ikke en celles indhold fra tekst til dato.
Avatar billede stewen Praktikant
07. oktober 2008 - 13:16 #2
Højreklik 'Formater Celler'
Fanen 'Tal'
Vælg 'Brugerdefineret'
I feltet 'Type' skrives: dd-mm-åå
Avatar billede lerskov Praktikant
07. oktober 2008 - 13:19 #3
marker området.
vælg -> formater celler
vælg dato i kategori. og vælg ønsket formater til højre.

Du kan også bare vælge 1 celle og derefter bruge penslen.
Avatar billede jih Nybegynder
07. oktober 2008 - 13:48 #4
stewen og lerskov, har I overhovedet prøvet at teste det? :-)

Jeg siger som erikjuul, det er ikke muligt.. søg og erstat er den bedste løsning.

Dog hvis du bruger søg og erstat vil du se at dit "05.12.09" bliver til "05-12-2009".. Der kan du vælge at markere cellerne, trykke ctrl + 1 (eller højreklik -> formater celler; eller formater menuen -> celler) og vælge dit ønskede dato format. :-)
Avatar billede lerskov Praktikant
07. oktober 2008 - 14:00 #5
jih og erikjuul, har ret.

Sorry, min fejl.
Avatar billede stewen Praktikant
07. oktober 2008 - 14:11 #6
jih -> jeg ved ikke hvordan du ud fra den beskrivelse der er af problemstillingen, kan afskrive min løsning?

Min løsning virker 100% hvis du har nogle DATO felter (som der står i spørgsmålet!!)
Min løsning virker IKKE hvis du har nogle TEKST felter, hvori du har tastet nogen tal med punktummer imellem.

Så det ser ud til at vi er uenige :)
Avatar billede jih Nybegynder
07. oktober 2008 - 14:27 #7
stewen -> jeg afskriver ikke din løsning, jeg sætter din og erikjuuls sammen. ;-)

bortset fra det, ja så afhænger det jo lidt af hvad madsing mener med dato felter.. jeg forstod det sådan at han havde nogle ganske almindelige felter hvor han havde skrevet en dato ind i tekstformat. Hvis det så ikke er tilfældet, ja så har du ret, og jeg må undskylde for min misforståelse af spørgsmålet. :-)
Avatar billede stewen Praktikant
07. oktober 2008 - 14:41 #8
ja ja... man tolker forskelligt.

Jeg har arbejdet med mange datoformater - så når jeg læser "Dato felter" og ser et bestemt datoformat - jamen, så bliver det i min verden til at vi taler formatering.

Men det er ligegyldigt - for det er hvordan VI tolker det.. vi må vente og se, hvad madsing tænkte..
Avatar billede madsing Nybegynder
07. oktober 2008 - 16:01 #9
Mange tak. Jeg har lige et yderligere spørgsmål.

Jeg har brug for at udregne en gennemsnitværdi af nogle tal. A1,A2,A3,A4,A5
Hvor A6 er summen af 1-5 og A7 skal være gennesnit af 1-5 hvor det første tal ikke skal være med. Altså 2-5. Mit problem er at der er nogen rækker hvor der ikke er nogen værdi i A1 og nogen gange både A1 og A2.
Hvordan får jeg en formel som tager højde for den for variation.

Mvh

Mads...
Avatar billede lerskov Praktikant
07. oktober 2008 - 16:09 #10
Hvis jeg har forstået dig rigtigt, kan du gøre sådan.

=HVIS(a1<>"";MIDDEL(a2:a5);MIDDEL(a3:a5))

Så fra vælger den b1 hvis der er indhold i denne og fravælger b2 hvis b1 er tom.

Håber ikke jeg bliver rettet af andre denne gang :-)
Avatar billede lerskov Praktikant
07. oktober 2008 - 16:10 #11
Vælger/fravælger selvfølglige i kolonne A ikke B.
Avatar billede madsing Nybegynder
07. oktober 2008 - 16:51 #12
Det er måske lidt nemmere at visualisere hvis jeg skriver det korrekt. Så Rækken af tal hedder A1, B1, C1 etc...
Det gennemsnit den skal tage skal så være fra A1-E1. Hvis A1 er det første felt der indeholder en værdi skal den ikke tælles med. Så for (række 1) vil den skulle tage gennesnittet af B1-E1.
I næste række kan det så være at der heller ikke er en værdi i B2. Så skal den tage gennemsnittet af D2-E2.

Håber det hjælper...
Avatar billede jih Nybegynder
08. oktober 2008 - 10:36 #13
=HVIS(ER.TAL(A1);MIDDEL(B1:E1);HVIS(ER.TAL(B1);MIDDEL(C1:E1);MIDDEL(D1:E1)))

Sådan noget du mener?
Avatar billede madsing Nybegynder
08. oktober 2008 - 10:57 #14
Jeg har genoprettet spørgsmålet med tilhørende billede så du bedre kan se hvad jeg mener:

http://www.eksperten.dk/spm/848277
Avatar billede jih Nybegynder
21. oktober 2008 - 14:56 #15
så burde du måske lukke dette?
27. november 2008 - 09:32 #16
Lukketid???