Avatar billede ingolf Nybegynder
07. oktober 2008 - 12:05 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Lang datoformat skal ændres til kort datoformat

Jeg har brug for kun datoen fra et felt med langt datoformat (dato og klokkeslet).
Hvilken formel skal jeg anvende dertil i min forespørgsel?
Avatar billede mugs Novice
07. oktober 2008 - 12:14 #1
Afhængig hvad du skal bruge det til. Du kna lave et urtryk i forespørgslen, sætte det = det lange felt og ændre formatet til kun at indeholde datoen. Men på den måde ser du kun datoen, men poå Hd vil der stadig være det lange format.

Du kna også lave et udtryk således:

Udtryk2: Left([lang];8)

hvor lang indeholder dit lange format. tallet 8 repræsenterer det ønskede antal karakterer fra venstre.
Avatar billede jensen363 Forsker
07. oktober 2008 - 12:14 #2
Er det Format([DitFelt],"dd-mm-åååå") du er ude efter ?
Avatar billede mugs Novice
07. oktober 2008 - 12:23 #3
Hvis du vil opdatere et felt med kort datoformar også på HD, kan du bruge denne:

UPDATE Tabel1 SET Tabel1.kort = Left([lang],10);

hvor kort et et felt i tabellen.
Avatar billede ingolf Nybegynder
07. oktober 2008 - 12:36 #4
mugs
Dit forslag har jeg prøvet. Men jeg kan efterfølgende ikke sortere i stigende eller faldende rækkefølge.
Avatar billede mugs Novice
07. oktober 2008 - 13:00 #5
Hvilket forslag har du prøvet. Jeg har en lille testdb med forslagene og der fungerer sorteringen udmærket.
Avatar billede ingolf Nybegynder
07. oktober 2008 - 13:24 #6
mugs
Jeg har prøvet dit forslag før med Left, og der kan jeg ikke sortere i stigende rækkefløge.
Avatar billede mugs Novice
07. oktober 2008 - 13:55 #7
Min SQL ser således ud, og sorteringen fungere fint både DESC og ASC:

SELECT Tabel1.lang, Left([lang],8) AS Udtryk2
FROM Tabel1;
Avatar billede fdata Forsker
07. oktober 2008 - 20:18 #8
Problemet er vel, at din dato er i tekstformat. Når du tager de 8 venstre, sorterer den efter dag, måned og til sidst år. Du skal konvertere til datoformat:
  SELECT Tabel1.lang, DateValue(Left([lang],8)) AS Udtryk2
Avatar billede mugs Novice
07. oktober 2008 - 20:27 #9
Ahh - Hvor indlysende.
Avatar billede fdata Forsker
06. januar 2009 - 18:56 #10
Takker for point ;o)