Avatar billede fillen Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:34 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

USA elnet?

Kan jeg uden videre benytte min bærbare computer i USA, når jeg har købt et adapter stik? Min strømforsyning til computeren kan tage 100-240 volt.

Skal jeg også tage hensyn til antal ampere i input? Der står 1,6.
Hertz står til 50-60, så det går jeg ud fra er fint nok.

Kan jeg uden problemer tilslutte en stikboks i USA-adapter-stikket, eller skal jeg være særligt opmærksom?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2008 - 22:41 #1
Du boer kunne putte en lille plug som aendrer det fysiske stik i stik kontakten og saette
dit danske stik i den.

Det goer alle andre ihvertfald.

Formentlig gaelder det samme for barber-maskine og mobil.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:45 #2
Du skal have et adapterstik, da stikkene i USA er flade og i det hele taget anderledes. Jeg vil kraftigt anbefale dig at købe det hjemmefra eller senest i lufthavnen, da de er svært at opdrive noget et dansk stik passer i i USA...
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2008 - 22:53 #3
Det er altid godt at vaere velforberedt, men de kan nu koebes i USA bl.a. i Radioshack.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
06. oktober 2008 - 23:00 #4
Jeg går ud fra at det er en nyere og rimelig dyr maskine du har, så har den det der hedder en schwitch-mode strømforsyning en sådan indstiller selv til den korrekte spænding og strøm (frekvensen er uden betydning)

Er det en gammel maskin med en tung strømforsyning skal du se efter om den kan omstilles, men jeg tror ikke der er flere der har sådanne maskiner.
Husk det flade stik alle rejsestik fra enhver forretning duer
Xjens
Avatar billede t-bee Novice
06. oktober 2008 - 23:03 #5
I USA bruger de 115 volt 60 Hertz, så det er intet problem med din bærbare bare du har den omtalte rejseadaptor.
Mht. barbermaskiner og sådan sker der ikke noget ved at tilslutte dem, men det er ikke sikkert det fungerer optimalt hvis de får den halve spænding af hvad de kræver. Man bør som grundregel altid tjekke, at udstyr man tilslutter er beregnet til de spændinger man påtrykker, nøjagtigt som du har gjort, det er helt rigtigt tænkt!
Avatar billede fillen Nybegynder
06. oktober 2008 - 23:11 #6
Mange tak for svar og kommentarer!
Jeg regner jet_ats og t-bee for svar. De andre har vist ikke læst mit spørgsmål rigtigt. Jeg har allerede købt et adapterstik herhjemme.
Avatar billede t-bee Novice
06. oktober 2008 - 23:19 #7
Sejt ;)
Avatar billede peet-49 Novice
07. oktober 2008 - 08:38 #8
De bruger 120 volt i USA, en switch-mode netdel indstiller ikke selv spændign, det går gruelig galt, hvis du ikke bruger den rigtige spænding.
Avatar billede t-bee Novice
07. oktober 2008 - 09:02 #9
->peet-49: De fleste switch-mode forsyninger der bliver produceret til kommercielt brug i dag, kan forsynes med 100-240 volt, og i visse tilfælde større spændingsområder. Man skal ved kraftige forsyninger bare være opmærksom på, at jo lavere spænding man føder forsyningen, des større strøm vil den trække.
Det er et af de steder Apple er ovenpå, jeg har endnu ikke set en Ipod, Ibook eller andet derfra, der ikke havde en forsyning der kunne tåle det meste.
Eftersom der på 'fillen's forsyning står 100-240 volt, er han helt på den sikre side.
Forresten er det måske også skudt lidt over målet, at sige det går gruelig galt hvis man påtrykker et kredsløb en lavere spænding end det er nomineret til.
Uenig?