Avatar billede mindreklog Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:47 Der er 12 kommentarer

to styresystemer på forskellige diske?

Hejsa,

Kan man sætte en hjemme-kontor op på følgende måde.

1. Bærbar computer indeholder et styresystem windows XP (arbejde)
2. ekstern harddisk indeholder et styresystem windows XP (privat)

Når jeg sætter den bærbar på mit skrivebord og connecter min eksterne harddisk til den bærbar og tænder for computeren og den eksterne harddisk, så beder computeren mig vælge hvilket styresystem jeg vil køre? fx som sådan her..

(teksten er selvopfundet)

Choose which system to run

Windows XP (c-drev) - kommer fra bærbar
Windows XP (f-drev) - kommer fre ekstern harddisk.

Det er vigtigt, at jeg ikke skal installere for meget på min bærbar computer da dette er en arbejdscomputer (fra arbejdsgiver), hvilket også skyldes at jeg ønsker ovenstående opsætning, da jeg gerne vil have div. programmer til brug privat og gerne vil kunne bruge outlook privat uden at skulle blande det sammen i samme outlook med de problemer man nu kan forestille sig det kunne give.

Ja, jeg ved godt det nemme svar er. Køb en ekstra computer, men det vil jeg gerne være fri for pt.

Takker
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 16:04 #1
Nej det vil ikke virke, men hvorfor ikke begge systemer på din indbyggede harddisk
Avatar billede Rosenkjaer Novice
06. oktober 2008 - 16:46 #2
Helgec,

Godt nok plejer du da at have ret, men var det der ikke lige lovligt hurtigt at sige nej?

Hvis han bærbar tillader at boote via usb stikket, så er der vel ikke noget i vejen for det?

M.v.h. Johnny
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 17:10 #3
Tak for de pæne ord, men jeg mener oprigtigt at det ikke kan lade sig gøre med en Windows installation, men måske tager jeg fejl
Avatar billede Rosenkjaer Novice
06. oktober 2008 - 17:24 #4
Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg har læst mig til at ved at ændre lidt på windows cd'en, så er det faktisk muligt at installere det på usb enheder.

Det kræver dog at computeren har muligheden for at boote på usb enheder og at usb enheden kan klare en NTFS formatering, da det åbenbart ikke virker med en FAT formatering.

Ved dog ikke hvor glade Microsoft er for denne løsning, da man jo sikkert ikke må ændre i filerne på windows cd'en (Har aldrig læst EULA'en igennem, nok næppe mange der har).

M.v.h. Johnny
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 22:14 #5
Hvis den kan boote fra USB, stikker han den bare i og tænder for maskinen, så booter den vel fra den eksterne? Godt nok uden menu, men det burde da virke fint!
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 22:15 #6
Ja, man kan tilmed boote XP fra en USB-stick ;)
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 22:17 #7
Skal nok siges, at man nok får besvær med at køre den fra flere maskiner ;P
Avatar billede mindreklog Nybegynder
07. oktober 2008 - 10:17 #8
For lige at opsummere.

Jeg kan altså godt købe en ekstern harddisk og installere Windows Xp eller måske Vista?

og så hvis min bærbar kan boote fra USB, så skulle den bare starte op fra min eksterne og hvis ikke nogen usb er sat i, når jeg fx er på mit arbejde, så starter den normalt op på bærbars harddisk - korrekt?

CODERDK - du nævner til sidst at jeg kan få lidt besvær med at køre fra flere maskiner - kan du uddybe?

og hvordan finder jeg nemt ud af om min bærbar kan boote fra USB - det er en dell latitude D630
Avatar billede coderdk Praktikant
07. oktober 2008 - 11:34 #9
XP er rimeligt bundet op på hardware mht drivere osv - Hvis du sætter disken i en anden maskine, så er det ikke sikkert at den fungerer - det er sandsyligt at den vil crashe eller bare ikke boote ordentligt.

Du skal også ind i BIOS og sætte boot prioritet, så USB / Removable devices kommer før harddisken.
Avatar billede mindreklog Nybegynder
07. oktober 2008 - 14:48 #10
Ok, men hvis jeg installere windows Xp på min eksterne harddisk i gennem min bærbar vil det så ikke løse det problem med hardware.

Det lyder ikke helt som om det er den bedste løsning
Avatar billede coderdk Praktikant
07. oktober 2008 - 15:52 #11
Ja, hvis du kun kører XP-installationen fra din bærbare, burde der ikke være nogen ko på isen...
Avatar billede mindreklog Nybegynder
08. oktober 2008 - 10:29 #12
Men kan jeg godt kører en XP-installation via min bærbar så den installerer på en ekstern harddisk uden at den installere alt muligt på min harddisk i min bærbar.