Avatar billede sakul Praktikant
01. oktober 2008 - 19:53 Der er 14 kommentarer

hvordan laver jeg en sikker linie(vpn)

Hej Eksperter...
Hvordan og hvilket udstyr skal jeg bruge til at opsætte en vpn forbindelse fra vores bærbare hjemme, og ud i min kærestes firma... Således at jeg derhjemmefra ex. kan skrive regninger og evt. udskrive dem hjemmefra, så de ligger klar til næste morgen på jobbet... ???
Her hørt om en router med vpn på, er det sådan noget vi skal bruge... ???
Avatar billede elpede Nybegynder
02. oktober 2008 - 08:51 #1
Hvad er det du skal have fat i på din kærestes arbejde? Er det hendes maskine, hende printer, server eller...??
Avatar billede sakul Praktikant
02. oktober 2008 - 12:32 #2
Jeg skal have fuld adgang til den stationære pc på jobbet, via den bærbare hjemmefra... Der skal kunne ordnes regnskaber via den pc hjemmefra.. vpn løsningen er fordi der kun skal være den ene database... så der ikke går ged i den..
Kan du bruge det til noget ?
Avatar billede elpede Nybegynder
02. oktober 2008 - 13:04 #3
Helt sikkert.
Det nemmeste er at du køber en router med mulighed for at opsætte VPN tunnel i. Den skal du placere på kontoret. En VPN tunnel giver dig mulighed for at komme i kontakt med et andet netværk, selvom du sidder på en anden placering. På din bærbare derhjemme installerer du en VPN klient. Når du så åbner tunnellen, kan du koble dig på den stationære via fx. windows fjernskrivebord. Der findes flere forskellige gratis versioner.
Dette er princippet, men installationen kan jeg ikke hjælpe dig med her. I hvert fald ikke før du har fået fat i det rette udstyr.

En anden løsning er Teamviewer ( www.teamviewer.com )Det er et program der giver dig mulighed for at kontrollere en anden maskine, uden en VPN tunnel. Sikkerheden i denne løsning ved jeg ikke noget om, men det er super nemt at bruge. Husk at det kræver licens hvis du bruger det i forretnings øjemed.
Avatar billede sakul Praktikant
02. oktober 2008 - 13:21 #4
Hej Elpede..
Tak for dine svar indtil videre.... Jeg tror for en sikekrhedsskyld at jeg vælger vpn løsningen, da jeg har hørt at den  skal være ret sikker...
Lige nu er jeg ved at tale med tdc, kærestens firma har en privat 512kb opkobling til nettet, og den er jeg ved at få opgraderet til en kraftigere.. Måske kræver vpn løsningen også en erhvervsopkobling og en fast ip, alt sammen noget jeg får at vide når konsulenten fra tdc ringer mig op idag eller imorgen...
Derefter skal jeg så have indkøbt noget udstyr...
mvh.
Tommy
Avatar billede elpede Nybegynder
02. oktober 2008 - 14:41 #5
Fint, men pas på hvad han prøver at sælge dig. Du er bedre tjent med at kontakte en IT-konsulent der kan vejlede dig og evt. sætte det op for dig.
Avatar billede sakul Praktikant
12. oktober 2008 - 12:07 #6
Hej Elpede..
Så er routeren installeret på jobet.. TDC har lovet mig a routeren er til vpn .. den har derudover 4 almindelige indgange til net, og trådløst, routeren er en netopia.
Hvilken vpn klient skal jeg nu bruge, og hvad gør jeg egentligt herfra....
mvh.
Tommy
Avatar billede elpede Nybegynder
13. oktober 2008 - 07:30 #7
Hej Sakul
Nu skal du sætte en vpn tunnel op. Hvis der er en brugermanual med routeren, må du følge den.
http://www.draytek.com/support/download.php kan du downloade en vpn klient, så du skal bruge til at åbne tunnelen med. Den skal installeres på den maskine du har derhjemme.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med at sætte routeren op, da det er lidt svært via dette forum, men spørg gerne hvis du løber panden mod muren.
Avatar billede sakul Praktikant
13. oktober 2008 - 09:21 #8
Hej Elpede...
Nå jamen så må jeg igang :) tak for linket til klienten, den henter jeg med det samem... mht. router opsætning, så er al opsætning af router noget som tdc skal gøre, da dette er et erhvervs abonnement... Men den skulle være klar til vpn... men tænker at firewall måske kan blive et problem..
mvh.
Sakul
Avatar billede sakul Praktikant
13. oktober 2008 - 09:23 #9
Hej Elpede..
Hvilken client skal jeg vælge på dette site du foreslår?
Avatar billede elpede Nybegynder
13. oktober 2008 - 15:08 #10
Nr. 2 oppefra. Den der hedder Smart VPN client.
Hvis TDC har sat den op, skal du have nogle oplysninger af dem om hvordan de har gjort, for clienten skal sættes op så den passer sammen med routeren.
Ellers må du prøve dig frem, der er ikke så mange valgmuligheder.
Når du så har hul igennem, opretter du forbindelse til PC'en i den anden ende via fjernskrivebordet og så kører det.
Avatar billede sakul Praktikant
02. december 2008 - 14:48 #11
Hej igen eksperter - Elpede..:)
Så er jeg igen igang med vpn tingen, har trukket lidt ud, men nu rykkes jeg i ærmet og det skal være færdigt.
Smart vpn client er downloaded og installeret.
Jeg kan ikke få noget hjælp hos tdc uden at betale for det, de har en vpn løsning som de gerne vil sælge os, men det lyder dyrt. hmm

Den router der medfølger fra TDC er med vpn mulighed i, jeg har fået at vide derinde via tlf at jeg selv skal fortælle hvilke porte der skal åbnes oo, kan jeg det, så vil de gerne gøre dette.
Det vil altså sige at de ikke vil assistere med at fortælle mig om de her porte... hvad Så ???
mvh
Tommy
Avatar billede sakul Praktikant
10. december 2008 - 14:00 #12
?
Avatar billede elpede Nybegynder
10. december 2008 - 14:23 #13
Hvis du har hentet den VPN klient jeg omtalte tidligere, kan du se at du har flere typer tunneller at veælge imellem (PPTP, IPsec, SSL osv.)
Du skal derfor i din router opsætte en tunnel af samme type som den du vælger i klienten.
Avatar billede sakul Praktikant
17. august 2012 - 09:40 #14
tak Elpede.. længe siden sry.. tak for din hjælp og din tid.. smid et svar, du har fortjent pointene med den tid du brugte... mvh Tommy