Avatar billede frank_jensen Nybegynder
29. september 2008 - 15:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udregning af O28 til kommandoen Range("A4;O28").select

Hejsa,

Jeg har brug for lidt hjælp til at udvide min VB-kode.
Jeg har skema som pt. dækker arealet A4:O28.
For at kunne sorterer nemt, har jeg oprettet en knap med følgende kode:
Private Sub CommandButton1_Click()
    Range("A4:O28").Select
    Selection.Sort Key1:=Range("I4"), Order1:=xlAscending, Key2:=Range("B4") _
        , Order2:=xlAscending, Key3:=Range("D4"), Order3:=xlDescending, Header _
        :=xlGuess, OrderCustom:=6, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom _
        , DataOption1:=xlSortNormal, DataOption2:=xlSortNormal, DataOption3:= _
        xlSortNormal
    Range("A4").Select
End Sub

Og den virker også ok.
Min udfordring er så, at hvis jeg indsætter flere rækker i mit skema, vil jeg nødig til at skulle ændre min VB-kode...  så er der en mulighed for at ændre linien "Range("A4:O28").Select" så den ikke automatisk stopper ved O28, men finder den sidste række med en værdi i kolonne O?

Det skal siges, at der neden under mit skema selvfølglig er noget mere tekst og beskrivelser, så den må ikke bare tage til max-værdi. Men kolonne O er tom, så den vil kunne bruges til at undersøge hvor mange der er.
Og det er Excel 2003 :)
Avatar billede kabbak Professor
29. september 2008 - 15:13 #1
Prøv at rette

Range("A4:O28").Select

til

Range("A4").CurrentRegion .Select

men du må så ikke have tomme rækker eller kolonner
Avatar billede frank_jensen Nybegynder
29. september 2008 - 15:15 #2
Så får jeg en "Invalid or unqualified reference" og den peger på .Select...
Avatar billede frank_jensen Nybegynder
29. september 2008 - 15:18 #3
Jeg har været inde og markerer hele mit skema som Data->Filter->Autofilter...  kan det hjælpe eller vil det spænde ben for noget?
Avatar billede frank_jensen Nybegynder
29. september 2008 - 15:46 #4
Okay, det var bare
    LastOpgaveID = Range("O65536").End(xlUp).Row
    Range("A4:O" & LastOpgaveID).Select

Men mange tak for forsøget:)