Avatar billede zydy Nybegynder
28. september 2008 - 17:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

1Gigabit Kører kn 100Mb

Hejsa har en acer 5920 bærbar, som ikke vil køre gigabit.
Der sidder selvfølgelig 1Gb netkort i, og med nyeste drivere.
Jeg kører vista home premium.
Med Gigabit switch, Cat5e netkabel.
Det skal siges at jeg selv har trukket kablet og monteret RJ45 han-stik i begge ender. Uden at prale, synes jeg selv at de er samlet korrekt, har erfaring som elektriker så har prøvet det et par gange før.
når jeg tilslutter kablet står der at forbindelsen er på 100Mb.
Når jeg overfører data fra min stationære computer som kører med 1 Gb henter jeg med 100% af netkortet af de 100Mb.
som i nok kender til udnytter man normalt på et 100Mb netværk kun ~80% af de 100Mb.
Min konklution er at det muligvis er noget software der er begrænset et sted, men hvor?
håber i har et svar til mig
Avatar billede zydy Nybegynder
28. september 2008 - 17:45 #1
Har haft en anden bærbar sat til, og den kører også kun 100mb :( så det er sku nok kablet. Nogen der ved hvad der skal til?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
28. september 2008 - 17:51 #2
selvom Cat5e er certificeret til Gigabit Lan har jeg dog selv erfaret at det ikke altid er tilfældet at man kommer op og køre på fuld hastighed, specielt på længere strækninger. jeg har selv haft det samme problem som dig, og jeg løste det ved at købe et fabrikslavet Cat6 kabel.

/psycosoft-funware :)
Avatar billede zydy Nybegynder
28. september 2008 - 17:59 #3
ja tænkte det nok.. ville bare helst hvis dette knne lade sig gøre :( hvir man bare kune flytte max fra 100 -> 1000, for kablet kan jo pbenbart godt køre mere hvis den står på 99% hele tiden?
Avatar billede antikat Nybegynder
29. september 2008 - 22:24 #4
prøv lige at give dine stik på kablet et ekstra klem,det kunne jo være at en af dem ikke har skåret helt igennnem isoleringen. Når du skal køre 1gbit på en kat5e skal den bruge alle 8 leder, hvorimod ved 100mbit bruger den kun 4 af lederende
Avatar billede zydy Nybegynder
30. september 2008 - 10:25 #5
jeps. har lånt en tester og kan se at det kun er de 7 ledere der er hul igennem. Så skal have fat i et nyt kabel. men venter lige med at afslutte tråden inden jeg har det til at køre
Avatar billede zydy Nybegynder
02. oktober 2008 - 21:06 #6
så har jeg skiftet kablet og kører nu 1Gbit. men tak for svarene. vidste ikke det med at gigabit kræver 8 ledere